nieuws

Besparen door goed opleiden

infra

Aannemers kunnen fors besparen op de brandstofkosten door machines efficiënter te gebruiken. Met die boodschap promoot SOMA Bedrijfsopleidingen in Harderwijk Het Nieuwe Draaien. “Een lager brandstofverbruik levert harde euro’s op”, zegt directeur Koen Stephan van het landelijke trainings- opleidingscentrum voor de infra in Harderwijk.

“Daarnaast levert het punten op bij aanbestedingen. Met de vermindering van het brandstofverbruik daalt ook de CO2-uitstoot waardoor je stijgt op de CO2-prestatieladder.”

Het Nieuwe Draaien-trainingen maken deel uit van het SOMA-programma voor machinisten. De training werd ontwikkeld onder de titel “Efficiënt en effectief machinegebruik”. De inspiratie voor de nieuwe, als aansprekender beoordeelde naam komt van Het Nieuwe Rijden voor automobilisten.

Een grote gww-aannemer heeft uitgerekend wat Het Nieuwe Draaien deze onderneming oplevert, zet SOMA-accountmanager Sytze Kloosterman het betoog van zijn directeur kracht bij. “Binnen drie maanden tijd had die een brandstofbesparing bereikt van 13,7 procent per kubieke meter grondverzet.”

Faalkosten

De kosten die zijn uit te besparen, vormen wat het tweetal betreft faalkosten. “Door die in de hand te houden, kan de bouw veel verdienen. Het verschil betekenen tussen onder de kostprijs werken en winst maken.”

Het Nieuwe Draaien werpt vooral zijn vruchten af bij nieuwe machines. Die zijn geavanceerder dan oudere en kunnen daardoor zuiniger werken. Kloosterman: “maar de mensen moeten er dan wel op een andere manier mee omgaan dan ze gewend waren.”

Stephan: “We betrekken de werkvoorbereiders en uitvoerders eveneens bij deze training want die hebben ook een rol. De planner heeft de taak de juiste machine op de juiste plaats in te zetten. Met daarop de juiste machinist. De een kan nu eenmaal vooral een vrachtauto efficiënt laden en een ander weet juist bij uitstek een cunet meteen op de goede diepte te krijgen.”

Uitvoerders, vervolgt hij, moeten begrijpen waarom de machinist de machine eerder af zet of waarom hij zo rustig draait. “Anders roepen ze misschien boos tegen een machinist: we moeten doorwerken. Zet hem eindelijk eens vol gas. Vroeger werkte dat zeker zo. Maar met nieuwere machines hoeft dat niet.”

Lees verder: ‘In de wachtkamer van gouden tijd’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels