nieuws

Weer ict-problemen tunnel

infra Premium

De ruim vijftig technische installaties in de nieuwe Combitunnel Nijverdal blijken op afstand onbestuurbaar. Rijkswaterstaat tast nog in het duister naar de oorzaak. Honderdtien kilometer kabel voor de technische installaties, trainingen voor de 22 verkeersleiders van Verkeerscentrale Wolfheze, een opengebroken tunnelcontract. Het mag voorlopig niet baten: de Salland-Twentetunnel van ruim 300 miljoen euro is op afstand onbestuurbaar.

De problemen zijn opmerkelijk, omdat de tunnel wordt gebouwd volgens de nieuwe veiligheidsregels van oud-minister Eurlings die juist moesten afrekenen met ict-problemen bij tunnels. Eurlings maakte gehakt van de oude regels na fikse tegenvallers met de Roertunnels in Limburg en de landtunnel in Utrecht. Beide projecten liepen forse vertraging op en hadden meerkosten. Een aantal tunnelcontracten werd als gevolg van de problemen opengebroken. Een daarvan betrof het contract van de 600 meter lange tunnel in Nijverdal. De contractwijziging leverde een vertraging van een jaar op; eigenlijk zou het bouwwerk in 2013 opengaan.

Nieuwe vertraging en meerkosten dreigen. Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er problemen zijn met de besturing van de ruim vijftig installaties in de combitunnel.

Verschillende media hebben het over zeker drie maanden vertraging. Rijkswaterstaat wil dat niet bevestigen zolang de oorzaak onduidelijk is: “Afzonderlijk werken de ruim vijftig systemen prima, de Verkeerscentrale in Wolfheze functioneert ook, maar Wolfheze communiceert niet met de installaties. We zoeken uit hoe dat komt”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost-Nederland.

VolkerWessels wil niet ingaan op vragen. Ook Vialis, een dochter van VolkerWessels, verantwoordelijk voor de tunneltechnische installaties (TTI) weigert enige vorm van commentaar. De projectleider TTI van Vialis die deze zomer vertrok naar een ander bouwbedrijf wil ook niets kwijt.

De tunnel is voorzien van allerlei snufjes. Van een systeem dat de waterpompinstallatie activeert bij brand tot een installatie die bij een grote calamiteit kan ‘inbreken’ op autoradio’s. De ‘hemelwateropvangkelder’ biedt ruimte voor 220.000 liter water.

Reageer op dit artikel