nieuws

Vezelversterkt beton houdt weg op peil

infra

Een oplossing met staalvezelversterkt beton moet de verzakking van een deel van de 50-kilometerweg in de provincie Zuid-Holland en het dorpje Noorden aan de Nieuwkoopse Plassen definitief een halt toeroepen. Deze nog nauwelijks toegepaste methode is uitgedacht door Dura Vermeer Infrastructuur in samenwerking met ABT.

De slappe veenbodem is in grote delen van West-Nederland een regelrechte ramp voor de wegen. En dus ook voor de onderhoudspot van de wegbeheerder. De gemeente Nieuwkoop, waaronder Noorden valt, en de provincie Zuid-Holland wilden af van het alsmaar verder zakkende weggedeelte bij Noorden. Vaak worden dergelijke problemen nog opgevangen door geëxpandeerd polystyreen (eps) oftewel piepschuim onder het wegdek te leggen. Die oplossing heft echter alleen plaatselijke zettingsverschillen op en stopt bovendien de autonome daling van de bodem niet.

De vraag aan Dura Vermeer en ingenieursbureau ABT was dan ook een duurzame oplossing te bedenken. Die werd gevonden in het storten van een 33 centimeter dikke laag beton, dat met staalvezels is versterkt. Om die te kunnen aanbrengen heit de aannemer in totaal circa 1800 palen met een lengte tussen 10 en 13 meter door het asfalt heen tot in de vaste zandlaag. De palen staan circa 2 meter in de vaste zandlaag. Het ontwerp van de palen is een optimum van zo min mogelijk overlast en een efficiënt draagvermogen. Er is gebruik gemaakt van kleine geprefabriceerde palen. Het asfalt, op sommige plaatsen tot 1,5 meter dik, blijft hierbij liggen, maar heeft geen functie in de nieuwe wegconstructie.

Om op de juiste hoogte te blijven, wordt alleen een laag van het pakket weggefreesd. Op de palen in het 1,5 kilometer lange wegtracé stort de aannemer vervolgens het beton, dat wordt afgewerkt met een asfaltlaag van 4 centimeter.

Belangrijk onderdeel van het design & construct-contract, dat nu volop in uitvoering is, vormt de eis van de opdrachtgever dat de omgeving zo kort mogelijk overlast van het werk ondervindt. Zo kunnen aanwonenden van de weg tijdens het storten van het beton vier tot vijf dagen niet met hun voertuigen bij hun woningen komen. “Door bijvoorbeeld staalvezels in plaats van traditionele wapeningsnetten toe te passen, kunnen we de overlast al flink beperken”, licht bedrijfsleider Martijn Euser van Dura Vermeer toe. “Anders ben je immers ook nog een paar dagen aan het vlechten.”

Het verzakkende weggedeelte bij Noorden wordt op de bestaande weggedeelten aangesloten door middel van een overgangsconstructie met stootplaten. Aangezien die wegdelen niet op palen staan, blijven ze zakken, waardoor deze overgangen in de loop der jaren een lichte helling kunnen vertonen. Euser: “Dit komt overeen met de overgangsconstructie zoals je deze ook bij veel bruggen ziet. Dura Vermeer verwacht het project begin 2015 op te leveren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels