nieuws

Roadprinter (her)bestraat elektrisch

infra

Roadprinter (her)bestraat elektrisch

Bestratingsbedrijven kunnen met subsidie van het Rijk de verbeterde (her)bestratingsmachine Roadprinter Eco aanschaffen. Dit elektrische materieel komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije Afschrijving Milieumiddelen (VAMIL).

M&H Trading uit Dongen brengt de nieuwe printer dezer dagen op de markt. De machine is bedoeld voor alle mogelijke ‘verhardingselementen’. Net als de bestaande Roadprinter legt het materieel nieuwe en oude straatstenen als een tapijt op het zandbed. Met wat fantasie wekt dat proces het beeld van een vel papier dat uit de printer rolt. M&H Trading heeft in het verleden een vergelijkbare machine op de markt geïntroduceerd, de Tiger-Stone .

De nieuwe machine wordt aangedreven door lithium-ion accu’s. Dat is een alternatief voor de conventionele variant die met een dieselgenerator of via het openbare net van stroom wordt voorzien. “De praktijk leert dat veel problemen voortkomen uit de externe stroomvoorziening”, zegt Alexander Hardebol van H&H Trading. De lithium-ion accu’s zijn met een totaalgewicht van 65 kilo lichter dan een vergelijkbaar pakket lood/zuur-accu’s. De accu’s genereren 24 volt voor de aandrijving van het rupsonderstel waarmee de Roadprinter over de locatie rijdt.

Dagproductie

Wanneer de machine 100 strekkende meter heeft afgelegd is het accupakket half leeg. Een normale dagproductie van 300 vierkante meter met twee man op de machine en een op de wiellader is ruimschoots haalbaar, rekent Hardebol voor. De accu’s kunnen 2500 keer worden herladen. In de praktijk betekent dit dat het pakket zo’n 7,5 jaar meegaat bij continu gebruik. “Daarna zijn de accu’s nog steeds te gebruiken”, zegt Hardebol; “alleen de capaciteit kan dan minder geworden zijn.”

De Roadprinter Eco heeft een basis van 4 meter waarmee straten van 1 meter tot max. 4 (werkbreedte) meter kunnen worden aangelegd. De standaardbree dte van het materieel kan met halve en hele meter delen worden vergroot. De bemanning sorteert de stenen en legt ze in verband. De stenen komen op een glijbaan en zakken als één geheel op het zandbed wanneer de machine achteruit rijdt. De bestrating hoeft alleen nog maar te worden afgezand en afgetrild.

Het handwerk blijft een kenmerk van de Roadprinter, zegt Hardebol. Een mechanische ‘verbandlegger’ in wat voor vorm dan ook maakt de machine volgens hem nodeloos ingewikkeld. “Belangrijker is het doorontwikkelen en optimaliseren van het rupsrijwerk dat specifiek voor de Roadprinter is ontworpen.”

De rupsen zijn breder en langer geworden; in plaats van op zes rollen draaien de rupsen nu over acht rollen en is gekozen voor een non-vibrating uitvoering. Het onderstel is een product van VTS Constructions.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels