nieuws

Bouwen onder de grond duurzamer

infra

Bouwen onder de grond duurzamer

Aanbestedingscriteria voor duurzame tunnels en de potentiële energiebesparing van ondergronds bouwen. Bij de uitreiking van de Schreudersstudieprijzen vielen vooral duurzame onderwerpen in de prijzen.

Opvallend genoeg stonden er vier vrouwen op het podium bij de uitreiking van de studieprijzen die eens in de twee jaar plaatsvindt. Stuk voor stuk houden zij zich bezig met harde technische onderwerpen als grondbevriezing, een tunnelboormachine die vanaf maaiveld vertrekt en de energiebesparingsmogelijkheden van ondergronds bouwen. Hoogleraar Marcel Hertog, die als juryvoorzitter optrad, zei tijdens de COB Dag in Harderwijk zelf ook aangenaam verrast te zijn door de grote vrouwelijk inbreng. Hij verzekerde dat de jury niet aan positieve discriminatie had gedaan. De enige man onder de vijf genomineerden was een stedenbouwer met een ontwerp voor een stadscentrum dat de ondergrond benut.

In de categorie Techniek ging de Schreudersstudieprijs naar Ivana Pieters die aan de Universiteit Utrecht afstudeerde op de energiebesparingsmogelijkheden van ondergronds bouwen. De studente rekende uiteenlopende bouwtechnieken door en bepaalde de warmte-uitwisseling met de omgeving en de ruimte bovengronds. In de categorie Conceptueel ging de prijs naar Darinde Gijzel, die emvi-criteria opstelde om duurzaamheid een rol te geven bij de aanbesteding van tunnels. Gijzel liep mee bij de werkgroep die de criteria voor de Rotterdamse Baantunnel opstelde. Zij wist de 102 criteria waarmee ze haar onderzoek begon, in te dikken tot een handzaam pakket van 33 maatregelen waarop tunnelontwerpen kunnen worden beoordeeld.

Een eervolle vermelding ging naar Renée van Dorst die aan de TU Delft afstudeerde op een onderzoek om met grondbevriezingstechnieken een stabiele bouwkuip te creëren. Zij concludeerde dat zelfs de diepe stations van de Noord-Zuidlijn met tijdelijke ijswanden konden worden gebouwd. De kosten zouden wel iets hoger uitvallen, maar zeker niet twee tot drie keer zo hoog, zoals binnen de civieltechnische wereld vaak wordt gedacht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels