nieuws

Simpele hangbrug verbindt geïsoleerde dorpen Panama

infra Premium

Simpele hangbrug verbindt geïsoleerde dorpen Panama

Elke conservatieve ontwerpkeuze die hij maakte voor een hangbrug in Panama keerde zich dubbel en dwars tegen constructeur Edwin Thie van Arup. Want samen met acht collega’s moest hij de constructie daarna grotendeels met eigen handen bouwen.

De brug met een overspanning van 46 meter ontsluit drie dorpjes in de binnenlanden van Panama, die tijdens de regentijd elk jaar drie maanden bruut van elkaar gescheiden worden. Door de brugconstructie zijn scholen, ziekenhuizen en andere voorzieningen het hele jaar bereikbaar voor iedereen.

Veel meer dan een aggregaat en wat handgereedschap stond de negen ingenieurs van Arup die naar Panama afreisden niet ter beschikking. Met behulp van een handlier moesten ze 7,5 meter hoge vakwerktorens van de brug omhoog takelen. De lierkabels werden daarbij via een A-frame bevestigd aan de funderingspoeren aan de overkant. Edwin Thie van Arup: “We moesten flink improviseren en hadden alle spierkracht nodig van onszelf en de dorpsgenoten die meehielpen.”

De torenelementen waren gelukkig al gelast door een lokale aannemer en ook het betonwerk voor de fundering was al deels gestort. Alle overige materialen waren ter plekke toen de ingenieurs van Arup-kantoren uit Engeland, Nederland en Denemarken arriveerden. Dat was allemaal voorbereid door Bridges to Prosperity, B2P.

Excel-programmaatje

Sinds twee jaar sponsort Arup de ontwikkelingsorganisatie die over de hele wereld bruggen bouwt om geïsoleerde gebieden te ontsluiten. Tot nu toe werden vooral valleien en diepe kloven overbrugd. Volgens Thie groeide de afgelopen jaren de behoefte aan een oplossing die barrières op maaiveldniveau te slechten, zoals de regenrivier bij de Panamese dorpjes Arriba, Teria Nacimiento en El Caracoral. Arup ontwikkelde twee jaar terug een speciaal softwareprogramma om simpele hangbruggen voor dergelijke barrières te ontwerpen. Thie: “Het is een Excel-programmaatje, waarmee iedereen relatief eenvoudig uit de voeten kan. Wie kerngegevens invoert zoals overspanning, hoogte en bodemgesteldheid krijgt snel een opgave van hoeveelheden en materiaalstaten. Aan de hand daarvan kunnen bestellingen worden geplaatst en onderdelen voorgeproduceerd.”

Dat was dus allemaal geregeld toen Thie en zijn collega’s in Panama arriveerden. “Eenmaal aan het werk hebben we ons eigen voorwerk wel eens vervloekt”, blikt hij terug. “Als constructeur ben je nou eenmaal geneigd conservatieve aannames te doen en net wat zwaardere balken en liggers voor te schrijven, om er maar zeker van te zijn dat alles onder alle omstandigheden sterk genoeg is. Maar die zwaardere balken moesten we in dit geval allemaal met eigen kracht op hun plek in de constructie zien te krijgen. Dat was een flinke beproeving en er is wel eens een krachtterm gevallen.”

Dat was een indringende les, die al geleid heeft tot aanbevelingen aan B2P en kleine aanpassingen aan het ontwerpprogramma. Thie: “Want behalve veilig moet het ook wel allemaal maakbaar blijven met de bescheiden middelen die voorhanden zijn in geïsoleerde gebieden. De bruggen moeten zonder kraan in elkaar te zetten zijn. In Panama was het al een hele toer materiaal ter plekke te krijgen want de weg hield een paar honderd meter voor het oversteekpunt op.“

25 jaar

De brug gaat volgens de constructeur gemakkelijk 25 jaar mee. Daarop zijn alle bouwdelen gedimensioneerd. Daarbij gaat B2P ervan uit dat er al die tijd geen enkel onderhoud plaatsvindt. Hooguit wordt het dek, gemaakt van lokaal hardhout, een keer vervangen. “Maar dat de torens en tuien tussentijds een likje verf krijgen, daar zijn we, voor de zekerheid maar niet vanuit gegaan.”


Reageer op dit artikel