nieuws

Diezebrug heeft 
primeur mortel

infra Premium

Diezebrug heeft 
primeur mortel

Vier uur nadat aannemer Frans Nooren West 46 ton krimparme en staalvezelversterkte betonmortel aanbracht op de Diezebrug bij Den Bosch kon het vrachtverkeer er overheen rijden. Zonder schade aan te richten.

 

 

Voor zover de leverancier weet, beleefde de mortel in Den Bosch zijn primeur in de Nederlandse wegenbouw. De Duitse fabrikant Pagel stelt de mortel samen en biedt het mengsel als V2A/160 aan om er funderingen mee te maken voor machines, zegt directeur Marc Sweep van mortelleverancier Verwaard Bouwstoffen uit Waddinxveen erover.

Frans Nooren West uit Pijnacker, onderdeel van de Sealteq Group, herstelde er voor Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Boskalis gescheurde stootplaten van de Diezebrug in de A59 bij Den Bosch mee. In ploegendienst werden de oude, gescheurde betonplaten verwijderd, nieuwe wapening ingelijmd en nieuw beton gestort en afgewerkt. Er stond nogal wat druk op het werk, zegt Sweep: “Op elk uur dat het werk langer duurde dan overeengekomen, stond een boete van 60.000 euro.”

Zelfverdichtend

“Traditioneel storten van de vloeren was geen optie”, zegt directeur Chris Uittenbogaard van Frans Nooren West. “Er was geen betoncentrale die mortel kon leveren die aan aan de eisen voldeed.” Binnen 4 uur moest de mortel een sterkte hebben van 30 newton per vierkante millimeter. Door die snelle uitharding dreigde het gevaar van grote krimpspanningen, waardoor scheuren kunnen ontstaan.

Verwaard en Pagel vonden een oplossing in de zelfverdichtende gietmortel V2A/160. Die heeft een nominale korrel van 16 millimeter en een watercementfactor van 0,3. Aan het mengsel zijn speciale staalvezels toegevoegd om de krimp op te vangen.

Verwaard leverde de mortel ‘nat uit de slang’ en was daarmee verantwoordelijk voor het verpompen. De leverancier gebruikte daarvoor twee speciale pompen van Baumaschinen Beckschulte uit het Duitse Siegburg. “Daarmee is het beton in een strak georganiseerd proces, in één nacht op de twee locaties met ruim twintig man aaneensluitend, gestort”, zegt Uittenbogaard. Alle bijbehorende machinerie was dubbel aanwezig op de locatie teneinde eventuele stilstand voor te blijven. De machines draaiden in een razend tempo: elke drie minuten verdween tijdens de stort een pallet met een ton aan mortel van de pallet stapels in de vloer.

Sweep en Uittenbogaard zeggen tevreden te zijn met het resultaat: al binnen enkele uren na de stort konden de vlakken opnieuw worden geasfalteerd.

Reageer op dit artikel