nieuws

Complex spoorproject van anderhalf jaar in 25 weken gereed

infra

Complex spoorproject van anderhalf jaar in 25 weken gereed

Spooraannemer Asset Rail heeft een complex project gerealiseerd in een periode van 
25 weken. Onder normale omstandigheden staat daarvoor anderhalf jaar. Het betreft de aanpassing van het spoor in het centrum van Hilversum na een ongeluk afgelopen winter.

Op 15 januari ontspoorde een intercitytrein op het baanvak Hilversum-Amsterdam en vernielde daarbij twee zogeheten wisseloverlopen. Een wisseloverloop is een combinatie van twee wissels. En op deze plek ook nog eens bijzondere exemplaren, omdat het spoor in Hilversum in een boog ligt. Een snelle vervanging was geen optie gezien de levertijd van minimaal 12 tot 16 weken van nieuwe wissels.

Persoonlijke ongelukken waren er gelukkig niet, maar het reizigersleed was groot. Het spoor was een aantal dagen niet bruikbaar. Om de treinenloop snel weer op gang te krijgen werd besloten de kapotte wissels te verwijderen en tijdelijk rechtdoorgaand spoor terug te bouwen. Volgens projectmanager Erik van der Peet van Arcadis (naast Dura Vermeer en Imtech één van de moederbedrijven van Asset Rail) was dat geen probleem, omdat de wissels alleen gebruikt worden voor bijsturing van de treindienst.

In april kreeg Asset Rail, contractaannemer voor het onderhoud op het bewuste tracé, van opdrachtgever ProRail de vraag of zij kans zag de wissels vóór 1 oktober weer terug te bouwen. Maar dat was niet de enige opdracht. Ze moesten ook 17 meter worden verlegd, omdat ze dicht tegen een spoorwegovergang lagen, die de gemeente en ProRail in de toekomst willen verbreden om de veiligheid te optimaliseren. Tegelijkertijd was er nu ook direct de gelegenheid om het tracé van de boog te optimaliseren, hetgeen ook aanpassingen aan de bovenleiding met zich mee bracht. Kortom: een complexe opdracht, waarvoor het nodig was een compleet nieuw ontwerp te maken, waarbij de bestaande situatie zoveel intact moest worden gelaten om geen tijd te verspillen met sloopwerk.

Na een zeer korte ontwerptijd van 12 weken is het project in twee uitvoeringsweekenden op tijd en binnen budget gerealiseerd. Op 30 september konden de wissels, slechts 25 weken na de eerste vraag, definitief weer in bedrijf worden gesteld. Een traject dat normaliter minimaal anderhalf jaar duurt.

Het geheim van de smid zit hem volgens Van der Peet in de nauwe en goede samenwerking tussen de aannemer, het ingenieursbureau en opdrachtgever ProRail. Samen vormden ze het bouwteam, waar normaliter de opdrachtgever geen deel van uitmaakt maar meer op afstand blijft. Van der Peet: “En als dan de neuzen ook nog eens allemaal dezelfde kant op wijzen, bereik je een grote efficiëntie, is wel gebleken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels