nieuws

Brug uit ‘superbeton’ gaat lang mee

infra

Brug uit ‘superbeton’ gaat lang mee

Als het aan Johan Büdgen van ontwerpbureau ipv Delft ligt, gaat de superslanke standaardbrug uit ultrahogesterktebeton in Pijnacker, zeker honderd jaar mee. De brug vervangt een doorsnee houten parkbrug en is volgens de Delftse ontwerpers de eerste in z’n soort.

De brug die morgen officieel in gebruik wordt genomen is samengesteld uit het bruggensysteem Delft van ipv Delft. De constructie telt drie prefab TT-platen met een breedte van 5 meter. In deze plaatelementen met geïntegreerde liggers zijn ankers voor de balusters ingestort. De hoofdoverspanning beslaat 6 meter op een totale bruglengte van 10 meter. De afmetingen van de ribben kunnen worden afgestemd op de lengte van de overspanning. Nabij de steunpunten zitten onder de dekplaten kespen op stalen buispalen. De kespen blijven uit het zicht omdat ze tussen de liggers van de brugplaten liggen en dezelfde hoogte hebben. De landhoofden zijn op staal gefundeerd. De kortere brugdelen fungeren als stootplaten. Het brugdek is 8,5 centimeter dik

Aannemer Griekspoor maakte de brug van Pijnacker volgens een constructie-advies van Pieters Bouwtechniek met gepatenteerd vezelversterkt ultrahogesterktebeton van leverancier Hi-Con. Bruggen zijn al wel eerder gebouwd uit ultrahogesterktebeton, maar het ontwerp ervan doet volgens Büdgen onvoldoende recht aan de eigenschappen van het materiaal. “Ze zijn overgedimensioneerd terwijl dat niet hoeft.”

Het ontwerp van de brug maakt naar zijn mening overduidelijk dat de constructie met een absoluut minimum aan materiaal is gemaakt. “Dat schept mogelijkheden voor de renovatie van betonnen bruggen met metselwerk; de huidige normen hebben te veel invloed op het oorspronkelijke karakter ervan doordat dikkere constructies nodig zijn.

Minder materiaal betekent ook lagere kosten waardoor de meerkosten van ultrahogesterktebeton niet zelden worden verminderd tot die van onder meer staal en composiet. De kosten worden in Büdgens uitleg nog verder beperkt omdat het resultaat vrij van onderhoud is. Dat geldt in hoge mate ook voor de slijtlaag. “Die moet zeker vijftig jaar meegaan”, verwacht hij. De slijtlaag bestaat uit 10 millimeter al dan niet gekleurd ultrahoogsterktebeton met een antislipreliëf. Het materiaal kan met niet-gehydrateerd cement zelf kleine scheuren dichten.

Bruggensysteem Delft biedt ook mogelijkheden om een brugdek uit ultrahogesterktebeton te combineren met stalen liggers. Büdgen noemt deze combinatie interessant voor meanderende of getoogde bruggen of bruggen met een grote (hoofd)overspanning.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels