nieuws

Wind rond bebouwing tot op decimeter bepaald

infra

De TU Eindhoven gaat de windstromen in de Rotterdamse haven heel gedetailleerd in kaart brengen. Zo moet die toegankelijk blijven voor scheepvaart.

Grootste windstudie ter wereld voor Rotterdame Haven

Het project, onder leiding van hoogleraar bouwfysica Bert Blocken, moet een softwareapplicatie opleveren waarin windsnelheid en -richting op elke gewenste locatie in de haven tot op 10 centimeter nauwkeurig kan worden bepaald.

Aan de hand van die informatie kunnen grote containerschepen vaker en slimmer de haven worden binnengeloodst. Tot nu toe is alle windinformatie voor de Rotterdamse haven afkomstig van één meetpunt ver in het water.

Bij windsnelheden boven 11 m/s wordt het voor de grootste containerschepen onvoldoende veilig geacht de haven binnen te varen. Maar het kan in de haven minder hard waaien dan het meetpunt aangeeft, waardoor schepen soms onnodig buitengaats moeten wachten. De gedetailleerde studie moet precies aangeven wanneer wel en niet verantwoord gevaren kan worden.

Met een oppervlak van zo’n 1000 vierkante kilometer is de haven het grootste gebied waarop ooit zulke gedetailleerde windstudies plaatsvonden. De berekeningen en de geavanceerde computersimulaties zullen ruim vier maanden in beslag nemen. Dit levert een groot databestand op, waarbij elke windsnelheid en -richting van het KNMI-meetpunt kan worden vertaald naar lokale windgegevens op elke gewenste plek in de haven. Een applicatie voor pc en mobiele telefoon stelt het havenpersoneel straks in staat vrijwel in real-time op de hoogte te zijn van de windinformatie ter plaatse.

Blocken en zijn staf deden al eerder een windstudie voor de eerste Maasvlakte. Die wordt nu uitgebreid naar de Tweede Maasvlakte en een deel van Europoort.

Het aantal windrichtingen dat in de simulaties wordt meegenomen gaat van 12 naar 36. Bouwfysicus Blocken voerde eerder windsimulaties uit rondom de Amsterdam Arena, de binnenstad van Montreal en de campus van zijn eigen universiteit in Eindhoven. Een uitstapje naar de aerodynamica rondom een groepje wielrenners leverde hem twee jaar terug veel publiciteit op.

De Vlaming, zelf een wielerfanaat, constateerde dat de fietser die op kop rijdt in een groepje gering aerodynamisch voordeel heeft van degene die in zijn wiel rijdt. Het voordeel is klein, maar relevant.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels