nieuws

Vele miljoenen extra voor versleten kunstwerken

infra Premium

Vele miljoenen extra voor versleten kunstwerken

Minister Schultz maakt 225 miljoen euro extra vrij voor een tweede tranche om versleten (stalen) bruggen, viaducten en tunnels aan te pakken. De renovatie van de Galecopperbrug is in volle gang, maar er kampen nog meer kunstwerken met verzwakte constructies.

Voor de bruggen is 631 miljoen euro (2014-2019) gereserveerd om stalen dekken te verlijmen en constructies te verstevigen, blijkt uit de nieuwste begroting van Infrastructuur. Dat is afgelopen jaren gebeurd bij onder meer de Gideonsbrug (A7), Muiderbrug (A1) en de Boogbrug Geleen (A2). In andere gevallen wordt de versteviging meteen gecombineerd met verhoging en verbreding, zoals bij de Galecopperbrug in de A12. De versterkte brug moet volgend jaar klaar zijn, net als de brug bij Valburg (A50) en de Kreekrakbrug (A58).

Versnelde aanpak

Het programma wordt nu verlengd tot 2020 en er komt 225 miljoen euro bij. Daarvoor worden ook versneld enkele viaducten en tunnels aangepakt. Zo is het budget van 35 miljoen euro voor de renovatie van de Velsertunnel bij het programma ondergebracht en worden komende jaren verder het Zuidelijk viaduct Daalderweg (A76) en de fundering van de N3 bij Dordrecht aangepakt.

Komend jaar zijn overigens geen nieuwe projecten opgenomen in de verkenningsfase van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Wel nieuw is het programma vervanging en renovatie van hoofdwegen. In navolging van de problemen met de stalen bruggen dreigt een nieuwe vervangingsgolf door versnelde slijtage.

Ook andere kunstwerken moeten de komende jaren worden gerenoveerd of vervangen door veel zwaardere verkeersbelasting. De bouwgolf uit de jaren zestig zorgt voor een piek in de renovatieopgave. Het budget is nog niet vastgesteld, maar er kan worden geput uit de onderhoudsbudgetten van 3,1 miljard euro voor de periode 2021-2028 voor zowel wegen als vaarwegen.

Structurele aanpak

Net als bij de stalen bruggen wordt eerst in kaart gebracht wat de geschatte levensduur nog is en wat de optimale oplossing is. Daaraan gaat een periode vooraf van inspecties en berekeningen, maar voor de meest urgente objecten zijn dit jaar al maatregelen getroffen.

De acute problemen bij de Hollandse brug in de A6 in 2007 is bij velen al weggezakt, maar heeft voor een structurele aanpak bij Rijkswaterstaat gezorgd. De flessenhals bij Almere moest van de ene op de andere dag worden afgesloten voor vrachtverkeer omdat de constructie was verzwakt. Om nieuwe verrassingen te voorkomen maakte toenmalig minister Eurlings 500 miljoen euro vrij en werd het programma voor de stalen bruggen opgezet.

Lees meer in het artikel Naast stalen bruggen ook ‘vermoeide’ viaducten en tunnels.

Reageer op dit artikel