nieuws

Touwtrekken om sloop testbaan magneettrein

infra Premium

Touwtrekken om sloop testbaan magneettrein

Technologiebedrijf IABG ligt met het Duitse ministerie van verkeer in de clinch over de sloop van de testbaan van magneettrein Transrapid in Lathen. De Europees aan te besteden sanering van het complex laat daardoor langer op zich wachten.

IABG heet voluit Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft en heeft zijn hoofdvestiging in het Beierse Ottobrunn. De onderneming met zo’n duizend medewerkers (omzet 172,4 miljoen euro) werkt sinds de jaren zestig als analyse- en testbedrijf voor de lucht- en ruimtevaart, de automobielindustrie en de sector energie. Defensie is een belangrijke opdrachtgever. Ook beheert IABG de met 860 miljoen euro gesubsidieerde testbaan in Lathen, die de Duitse magneettrein Transrapid tot een succes moest maken. Tot nu toe is de enige plaats waar het rappe voertuig passagiers vervoert Shanghai. Het lot van de testbaan in Lathen werd bezegeld door het zware ongeval op 22 september 2006 waarbij 23 levens te betreuren waren.

Het Duitse verkeersministerie stelt 40 miljoen euro voor de sloop van de testbaan beschikbaar, maar dat is IABG niet genoeg. Berlijn rekent mee dat het testbedrijf het staal van de 32 kilometer lange baan al te gelde gemaakt heeft en ook een verzekeringsuitkering voor het ongeval ontving. Volgens informatie van de Neue Osnabrücker Zeitungwil IABG die inkomsten buiten beschouwing laten. Als ministerie en testbedrijf tot een akkoord komen is het plan om een projectbureau in te schakelen voor de Europese aanbesteding van het sloopkarwei. Eind 2015 kan een saneerder dan aan de slag.

 

 De Transrapid in Lathen.

Reageer op dit artikel