nieuws

‘Leidinggeven is niets anders dan opvoeden’

infra

‘Leidinggeven is niets anders dan opvoeden’

Op het eerste gezicht is zij een vreemde eend in de bijt. Heleen Herbert zit als vrouw van 40 zonder technische ervaring in de directie van Heijmans, één van Nederlands grootste bouwbedrijven. Samen met haar vier collega’s geeft zij leiding aan het civiele bedrijf, waar zo’n 700 man werken.

Word je door iedereen met open armen ontvangen?

“In het directieteam ervaar ik vanaf dag één een grote nieuwsgierigheid naar nieuwe invalshoeken. Kijk ik naar onze medewerkers, dan waren er natuurlijk ook mensen die zich afvroegen hoe iemand met mijn achtergrond en inhoudelijke bagage, hier leiding kon geven. ‘Moet ik daar iets van aannemen?’ Ik heb alleen helemaal niet de ambitie om het op alle vlakken beter te weten dan de mensen aan wie ik leiding geef. En het is ook niet wenselijk. Als we hetzelfde kunnen en doen, dan is er één overbodig. Je moet iets kunnen toevoegen, daar geloof ik in.”

Maar je moet toch weten waar je over praat? 

“Mijn rol als manager is doelen scherp te stellen en die te vertalen naar de bijdrage die je verwacht van mensen. Dat moet je heel helder maken, naar ieder mens afzonderlijk.  Daarnaast is het mijn rol om mensen te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Door vertrouwen uit te spreken, door goede feedback te geven, door soms ook hele praktische randvoorwaarden in te richten.” 

Mensen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Dat klinkt wat soft. 

“Ik vind dat iedere medewerker recht heeft op zo’n leidinggevende. Ook in de bouw. Ik geloof ook dat alle managers dat kunnen leren. Veel mensen hebben kinderen en je maakt mij niet wijs dat je als ouder niet stilstaat bij de vraag hoe je hen iets meegeeft, hoe je hen helpt bij hun ontwikkeling. Eigenlijk is leidinggeven niets anders dan opvoeden. Uitleggen wat je belangrijk vindt, goed zeggen wat je wilt, de norm stellen, bemoedigen en voorbeeldgedrag tonen. En laat vooral ook merken dat het belangrijk is wat iemand doet. Door complimenten te geven of door mensen aan te spreken als het niet goed gaat en daar ook consequenties aan te verbinden. Als jij niet duidelijk bent, dan laat je het aan het toeval over of een medewerker weet wat jij verwacht. En als je het dan ook nog overneemt als je ontevreden bent, dan leren mensen het nooit zelf.”

Hoe kijk je zelf naar al die veelal technische geschoolde, ervaringsdeskundige managers in de sector?

“Velen van hen begrijpen de wereld van de bouw door en door en kunnen bogen op een rijke ervaring. Zij zijn een goede en inspirerende gesprekspartner als het gaat om de inhoud van hun eigen vak en om het leiden van projecten. Maar dat zegt nog niets over hun soft skills, bijvoorbeeld hoe je mensen meeneemt in veranderingen. De tijd is voorbij dat je iemand alleen vertelt wat het besluit is. Je moet mensen verleiden met je visie en die vertalen naar de bijdrage die je verwacht van de ander. Het oude leiden is taakgericht, het nieuwe leiden is mensgericht. En net zo goed als wij geen opdrachtgever willen die ons voorschrijft hoe we ons werk moeten doen, willen medewerkers geen baas die hen precies vertelt hoe iets moet. Ze willen dat hun vakmanschap en visie serieus genomen worden. En vind je de taak toch leuker dan de mens, dan zit je in de verkeerde baan. Je kunt dan wel waardevol en nuttig zijn, maar niet op de managementstoel.” 



Kan anders leidinggeven bijdragen aan vernieuwing in de sector?

“Als je precies formuleert wat je wilt hebben, kun je hooguit teleurgesteld raken door het resultaat. En misschien denk je dan zelfs: ‘Ik kan het maar beter zelf doen’. Als je mensen ruimte geeft, word je dagelijks verrast door dingen die zij bedacht hebben en daar word je als organisatie alleen maar sterker door. De oplossing van morgen is niet de verbeterde versie van de oplossing van gisteren. Het gaat om andere, vernieuwende oplossingen.”

Je klinkt als een gepassioneerd mens. Wat zijn je eigen drijfveren? 

“Ik geloof niet in één waarheid. De beste oplossing ontstaat dáár waar je open staat voor elkaar. Dat gaat over verschillende werelden bij elkaar brengen en ontdekken dat je elkaar wat te bieden hebt. Ik wil daar graag mijn bijdrage aan leveren. Mijn talent is om verbinding te maken. Vragen stellen in plaats van overtuigen, nieuwe inzichten opdoen. Van zo’n gesprek word ik blij. Zo’n flow, van ‘zo gaan we het doen’. Daar stijgt je energiebalans van, in plaats van dat het door de dag heen leegloopt.” 


Je zet dus mensen bij elkaar met verschillende kwaliteiten. Werkt dat altijd?

“Het feit dat iets aanvullend is, maakt niet per definitie 1 + 1 =3. Je kunt daar ook ontzettend herrie van krijgen. Het besef moet er zijn dat je elkaar nodig hebt. En in zekere zin moeten mensen zichzelf willen ontstijgen, verder willen kijken dan hun neus lang is. Ik geloof heel erg in mensen uitdagen en ze laten zien dat ze zelf invloed kunnen nemen. Op hun eigen toekomst en de toekomst van hun bedrijf. Dat is de manier om een organisatie duurzaam te veranderen. Te vaak hangen mensen achterover en doen ze wat ze altijd deden. Mensen die afwachten en naar het management kijken, help ik graag uit hun droom. Zo werkt het bij mij niet.” 

Anderen over Heleen Herbert: 

Jan van de Ven, manager services Heijmans Civiel: Heleen is een topleider; authentiek, zeer sensitief, sterk analytisch en altijd enthousiast. Wat mij stimuleert is dat ze ruimte geeft op de inhoud maar altijd bereid is om op het proces te steunen en mee te denken.

Robert Koolen, directeur strategie Heijmans Vastgoed: Heleen is in staat om een visie met overtuiging en enthousiasme naar voren te brengen zonder de kwetsbare kanten onbenoemd te laten. Ze zorgt altijd voor energie en een positieve sfeer in een gesprek.

Alma Krug, manager communicatie & corporate branding Heijmans: Verfrissend, vernieuwend, vrolijk en een echte verbinder, dat is Heleen. Mensgericht en daadkrachtig. 

Maarten Tiedemann, manager grote projecten Heijmans Civiel: Heleen kan met ogenschijnlijke gemak zaken buiten de dagelijkse aannemersrealiteit over het voetlicht brengen vanuit een fris maar doordacht perspectief. Ze is in staat om soepel te beïnvloeden, en soms zelfs te corrigeren, zonder dat dit als aanval wordt ervaren. Dat is bijzonder en waardevol in een soms wat “potente” omgeving. 

CV Heleen Herbert


Leeftijd: 40

Woonplaats: Utrecht

Huidige functie: Directielid Heijmans Civiel

Werkervaring:

2009-2012: Regiodirecteur Nederlandse Spoorwegen

2006-2009: Hoofd exploitatie NS Hispeed

2003-2006: Productiemanager NS Reizigers

2000-2006: Programmamanager NS

1997-1999: Hoofd klantenservice NS

Opleiding: 1990-1995: Technische bedrijfskunde Universiteit Twente

Grootste passie: Zingen

Belangrijkste boodschap: “Durf groot te denken, maar vertaal je acties naar de menselijke maat. Daarmee breng je al je doelen stap voor stap dichterbij.”  

De komende weken interviewt Marjet Rutten vernieuwende leiders die hun personeel inspireren om in te spelen op de veranderende tijden. Een aantal van de geïnterviewden komt over het voetlicht in een artikelenreeks in Cobouw. Vandaag deel 1: Heleen Herbert, directielid bij Heijmans Civiel.In de voorverkoop kost het boek 25 euro, daarna 39 euro. De voorverkoop loopt tot half oktober.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels