nieuws

Rijkswaterstaat voert versobering snelwegen stilletjes door

infra

Rijkswaterstaat schrapt alle onnodige poespas op en rond snelwegen. Tot 2020 wordt 1,6 miljard euro bezuinigd op beheer en onderhoud. Zo is per 1 juli een groot aantal matrixborden, doseerlichten en camera’s uitgezet en volgt volgende week de verlichting boven de snelwegen in de Randstad.

Linksom of rechtsom, de budgetten van Rijkswaterstaat moeten omlaag en daarbij is gekozen voor versobering die geen directe gevolgen heeft voor de veiligheid of beschikbaarheid. Zonder al te veel ruchtbaarheid voert Rijkswaterstaat de maatregelen door. Zolang er weinig ophef over ontstaat, wordt de installatie blijkbaar niet gemist.

Vorig jaar met Prinsjesdag werden de maatregelen aangekondigd en vanaf dit jaar langzaamaan ingevoerd. Er lijkt geen haan naar te kraaien, deels omdat de installaties overbodig zijn geworden door de aanleg van extra rijstroken. Op termijn zullen de masten en camera’s ook daadwerkelijk het veld ruimen. Dat scheelt in energiekosten, maar ook in het beheer en onderhoud. Het gaat onder meer om de matrixborden op de A2 ter hoogte van Wessem en de A18 bij Ouddijk. Bij Amersfoort, Vianen Velsen en Amstelveen zijn doseerlichten op de toeritten verdwenen. Op de A7 Hoorn, A9 Amstelveen en A1 Bussem zijn de camarasystemen uitgezet.

Het is slechts een van de acht maatregelen om de snelwegen te versoberen. De aanpak lijkt succesvol en stap voor stap zijn de maatregelen ingevoerd. Daar moet wel bij worden aangetekend dat het in de zomer relatief lang licht is en dat de files op een dieptepunt zijn door de crisis en de extra aangelegde rijstroken. De langetermijneffecten laten nog jaren op zich wachten.

Eind vorig jaar leidde de aankondiging om het licht uit te zetten nog tot ophef, Kamervragen en uitstel, maar ondertussen is ook die maatregel doorgevoerd. Op 3 juni is alsnog het licht in het oosten van het land uitgegaan om te besparen op de energiekosten en indirect op onderhoud.

Contracten

Vanaf september volgen de lichten in de Randstad. Op drukke snelwegen is het donker tussen 23.00 en 05.00 uur en op minder drukke trajecten gaat het licht al om 21.00 uur uit. Een besparing van 35 miljoen euro.

Voor de bouwsector betekenen de maatregelen fors minder omzet en aanpassing van de onderhoudcontracten. Zo is het groen- en oeveronderhoud langs de snel- en vaarwegen flink versoberd. Dat betekent minder vaak maaien en snoeien en dus minder inkomsten. Overhangende takken en hogere begroeiing zullen het onvermijdelijke gevolg zijn.

Tegelijk zijn sinds dit voorjaar de venstertijden voor wegwerk met een uur vervroegd. Daardoor kunnen werkzaamheden efficiënter worden uitgevoerd. Waar het kan, mag ook overdag worden gewerkt. Daardoor hoeven niet alleen minder dure nachtelijke uren te worden uitbetaald, minder nachtelijk werken is ook positief voor de arbeidsomstandigheden. Afhankelijk van de locatie en werkzaamheden wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn, want het is niet de bedoeling dat er onveilig wordt gewerkt. Ook deze maatregel is stilzwijgend van kracht geworden en heeft niet tot aantoonbaar extra files geleid. Tegelijkertijd wordt bezuinigd op de communicatie rond wegwerkzaamheden. Actief informeren gebeurt vooral digitaal en bijna niet meer via drukwerk of advertenties.

Een andere maatregel is de dunnere toplaag van het asfalt op de rechterrijstroken. Normaliter gaat zoab op de snelweg zo’n 15 jaar mee en wordt dan in zijn geheel vervangen. De druk bereden linkerrijstrook is al na 10 jaar aan revisie toe, maar daar kan de levensduur met vijf jaar worden verlengd door zogenoemd levensduurverlengend onderhoud. De bovenlaag van 50 millimeter wordt vervangen door een nieuwe toplaag. Bij de relatief weinig belaste rechterrijstrook wordt die revisie beperkt tot 25 millimeter, wat ook weer scheelt in de kosten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels