nieuws

Zonder hobbels over nieuwe stadsbrug

infra

Automobilisten kunnen straks zonder enige hobbel de nieuwe stadsbrug van Nijmegen passeren. De asfaltdeklaag loopt ononderbroken door en alle bewegingen van het kunstwerk worden daaronder opgevangen door een integraalvoeg.

De stootplaat, die voor een soepele overgang zorgt van aardebaan naar kunstwerk is bij de integraalvoeg verankerd aan het kunstwerk. Alle bewegingen van de brug onder invloed van de temperatuur manifesteren zich dus aan het vrije einde van de stootplaat. Daar bevindt de stootplaat zich al wat dieper onder het wegdek. BAM Wegen heeft daaroverheen een uitgekiend pakket neergelegd van heel flexibel asfalt, afgewisseld met wapeningsnetten van glasvezel. Die overbruggen volgens Maarten Jacobs van de aannemer moeiteloos de 2,5 centimeter werking die de brugconstructie maakt onder invloed van de dagelijkse temperatuurschommelingen.

Op een animatie van de eindige elementenberekeningen die BAM Wegen uitvoerde, laat Jacobs zien dat die beweging heel lokaal wordt opgevangen. Alle lagen daarboven en eromheen zijn reserve. “We zijn ervan overtuigd dat de integraalvoeg het twintig jaar uithoudt zoals de gemeente Nijmegen eist. Dat is niet gering, als je bedenkt dat een gemiddelde voeg eens in de drie jaar vervangen moet worden.”

Terwijl Jacobs, op kantoor in Utrecht zijn verhaal doet, zakt voor zijn neus een balkje van het speciale toegepaste thermifalt-asfalt langzaam door. Hij heeft het aan het begin van het gesprek op tafel gezet op twee oplegblokjes. Na een half uur is het al flink doorgebogen. Het speciale asfaltmengsel is volgens Jacobs cruciaal voor de integraalvoeg. “Het is een lekker vet asfaltmengsel, met veel bitumen die polymeer gemodificeerd is. Van vermoeiing heeft het niet gauw last en de rek bij breuk is groot. De dagelijkse bewegingen gedurende twintig jaar kan het dus makkelijk opvangen.”

Basis

Compleet uit de lucht vallen komt de integraalvoeg niet. Ooms Avenhorn, tegenwoordig Strukton-dochter, ston d aan de basis van de voegloze overgang. Begin deze eeuw legde de aannemer de eerste Ooms-voegen neer. Ook BAM schakelde de concurrent diverse malen in bij bruggen die het bouwde of renoveerde. “Daar betaalden we natuurlijk een flinke prijs voor, erkent Jacobs, “er was ons veel aan gelegen het zelf te kunnen. Maar je krijgt niet zomaar erkenning van Rijkswaterstaat. Aangezien de gemeente Nijmegen ons de vrije hand gaf mits we een garantie van twintig jaar gaven, was dit voor ons de uitgelezen mogelijkheid om zelf een voegloze overgang te ontwikkelen.”

Na uitvoerig voorwerk in het laboratorium in Utrecht en simulaties op de computer heeft de werkploeg van BAM Wegen dit voorjaar in Nijmegen eerst een proefstuk gemaakt op het fietspad naast de nieuwe stadsbrug. Dat gebeurde met het materieel en de werkploeg waarmee later ook de echte voeg werd gerealiseerd.

Voordeel was dat op dat proefvak kernen geboord konden worden ter verificatie van de dichtheid en sterkte van het pakket. In de definitieve constructie kan dat volgens Jacobs niet, omdat een kernboring de werking van de voeg ondermijnt. Bij de echte voeg moest dus de dichth eid met niet destructieve nucleaire metingen worden bepaald. Bij het proefstuk bleek volgens Jacobs eens te meer hoe belangrijk het is om het mengsel te verdichten. “Normaal gesproken houd je op met walsen zodra het asfalt is afgekoeld tot 85 graden. Maar bij dit mengsel moet je doorgaan tot 40 graden, anders veert het terug. “

Bewijs

Terwijl hij dit zegt raakt het proefbalkje voor zijn neus in het midden het bureaublad. Het staat zo krom als een hoepel. Een beter bewijs van de bijzondere eigenschappen van thermifalt is er wat Jacobs betreft niet. En de beweging kan wat hem betreft eindeloos herhaald worden. Het materiaal houdt het gemakkelijk twintig jaar uit.

Met al het werk uit het laboratorium, de simulaties in de hand en de praktijkervaring, wil Jacobs binnenkort naar Rijkswaterstaat stappen. Hij rekent erop dat BAM Wegen snel de gewenste erkenning krijgt. “Prettig voor de automobilisten, maar ook voor de omgeving, want zo’n integraalvoeg is niet alleen onderhoudsarm. Hij is ook enorm stil. Het scheelt zo een paar decibel.”

Projectgegevens

kkkkkkkkkkkkkk

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels