nieuws

Tunnel soms verrassend goedkoper dan brug

infra

Tunnel soms verrassend goedkoper dan brug

De tunnelspecialisten van TEC vinden volop weerklank in de overvolle delta’s. Grote projecten staan op het programma in Brazilië, China en Denemarken. Uit Nederland komt nog slechts sprokkelwerk, zoals de toetsing van de tunnelwet.

“Internationaal worden we steeds meer gezien als een serieuze partij”, zegt directeur Hans de Wit van Tunnel Engineering Consultants. Hij vliegt stad en land af om contacten aan te knopen en afspraken te maken. Van China naar Canada en dan weer door naar Brazilië en het Verre Oosten. Dit voorjaar was hij van de vijf weken vier stuks in het buitenland. Eigenlijk een beetje te veel van het goede. Maandelijks een week op pad zou mooi zijn. Maar dat lukt de Brabander zelden.

TEC is een kwart eeuw geleden opgericht door de ingenieursbureaus DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos, Sinds de fusie van DHV en Haskoning heeft de tunnelclub nog twee moeders. Werkt prima, vindt De Wit.

“Wij hebben geen voorkeur voor een tunnel”, bezweert de TEC-directeur. Hij weet dat de opmerking op de afdeling bruggen van de moederbedrijven beslist een glimlach oplevert. “Wij gaan niet voor een tunnel”, houdt De Wit vol. “Wat wij willen is een goede oplossing voor de klant. Moet het een brug worden, dan gaan we terug naar onze moeders. We worden door de bruggenbouwers op de vingers gekeken.”

TEC blinkt uit in zijn kennis over afgezonken tunnels. Alleen het Deense ingenieursbureau Cowy is een serieuze concurrent. Hoe zachter de bodem, hoe beter zit TEC in zijn vel. Als bij de aanleg dynamiet komt kijken, haken de jongens van De Wit af.

De directeur van TEC signaleert een groeiende belangstelling voor afgezonken tunnels. De delta’s worden steeds drukker en dan moet je woekeren met de ruimte. De jongste opdracht komt uit Brazilië, een order van 5 miljoen euro. Een goede verbinding moet komen tussen de steden Santos en Guarujá, gelegen aan beide zijden van de vaargeul naar de grootste haven van het land. Een hoge brug? Een tunnel? De aanleg van een brug zou forse ingrepen vergen in het stedelijk gebied. Dan is een tunnel voor de bewoners een stuk vriendelijker. Plus goedkoper. Waarbij dat tweede argument zeker zo veel gewicht in de schaal legt als het eerste.

Beschikbaarheid

“Brazilië kiest voor de eerste keer voor een afgezonken tunnel. In het land liggen meer mogelijkheden. We merken toenemende interesse in India. Ook uit Sint Petersburg komt belangstelling. Veel mensen waren verrast dat bij de Fehmarnbelt, tussen Duitsland en Denemarken, de afzinktunnel goedkoper uitviel dan de oplossing met een brug. Voor de klant geldt de beschikbaarheid als erg belangrijk. Bij ijs en wind heeft de tunnel een voordeel. Een ander belangrijk element is dat de tunnel gebouwd kan worden door lokale aannemers. Dat wordt door de meeste opdrachtgevers, uit het oogpunt van de werkgelegenheid, gezien als een pluspunt. Een gevoelig punt bij de tunnelbouw? Het vrijkomen van bagger. Als milieufactor heeft bagger een slechte naam.”

Wat TEC te bieden heeft is diepgaande kennis over tunnelbouw. Van de toe te passen technieken en de gebruikte systemen tot het beheer en onderhoud. En niet te vergeten de bijbehorende verkeerssystemen. De gideonsbende van De Wit, momenteel dertig personen sterk, realiseert jaarlijks een omzet van een miljoen of vier. Voor specifieke vraagstukken kan het team terugvallen op de 9000 specialisten bij de moederbedrijven. Meestal werkt TEC aan de zijde van de opdrachtgever. Steeds vaker ook aan de kant van de aannemerij.

“Het werk aan de 19 kilometer lange tunnel onder de Ø resund, tussen Denemarken en Zweden, heeft rond de eeuwwisseling voor de grote doorbraak gezorgd. Dat was nog een project van mijn voorganger Wim Janssen. Vroeger kregen we vaker opdrachten uit de tweede lijn. Dan was de keuze al gemaakt voor een afzinktunnel. Tegenwoordig worden we eerder in het proces betrokken. We hebben het voordeel dat in Nederland 30 procent van alle afgezonken tunnels ligt. Zowel aan de ontwerpzijde als de bouwkant – met Strukton, BAM en Volker Wessels – is ons land heel volwassen. Vanuit de afdichting hebben we Trelleborg. Alles bij elkaar een mooi netwerk.”

Het binnenhalen van buitenlandse opdrachten vergt bijzondere inspanningen. TEC-mensen moeten volgens De Wit een buitenlandhart hebben en die zijn lastig te vinden. Hij constateert dat veel jongeren weinig zin hebben om langere tijd in den vreemde te vertoeven.

“De doorlooptijd van de projecten is een jaar tot anderhalf jaar. In Nederland zijn de contacten gemakkelijk, een belletje is zo gedaan. Voor een opdracht in het buitenland ben je direct een week weg. Geen enkele klant geeft je daar een project zonder je gezicht gezien te hebben. Je moet er gewoon zijn. Dan is het een voordeel dat we via de moeders in 35 landen kantoren hebben.”

De buitenlandse vestigingen zijn een uitkomst bij het doorgronden van de lokale wetgeving en de gebruiken. In Brazilië kostte het paraferen van het dikke contract tot De Wits verrassing meerdere uren. Pagina voor pagina voor pagina moest een kriebel gezet worden. “De werkwijze moet voorkomen dat iemand na ondertekening stiekem nog een lastige pagina toevoegt. De concurrentie moet kunnen zien waarom niet voor hen is gekozen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels