nieuws

Van Ooijen levert zijn perronwerk in Amsterdam in sneltreinvaart af

infra

Geen dertig maar zes weken had M. van Ooijen en Zoon nodig om drie perrons van station Amsterdam Centraal te vernieuwen. Het resultaat van een bijzondere logistieke aanpak, zegt de aannemer van wegenbouwwerken en spoorinfrastructuur uit Gouda.

Projectleider Marcel van Ooijen van het Goudse bedrijf zegt wel wat ervaring te hebben met werk aan spoorwegperrons wat snel af moet. “In Gilze-Rijen bijvoorbeeld hebben we in 52 uur een perron vernieuwd.”

De vernieuwing van drie perrons op station Amsterdam-Centraal wijkt op zich niet veel af van vergelijkbare werken die de aannemer ook in onder andere Geldermalsen en Hilversum. Maar om ‘Amsterdam’ nu ‘gewoon een klusje’ te noemen, dat gaat Van Ooijen weer net wat te ver.

“Het was geen routine”, zegt de projectleider. “Het zijn oude perrons dus je weet niet wat er allemaal in de grond zit. En de kap is monumentaal; dan kun je ook niet zeggen: we zien wel wat er gebeurt. Niemand had vooraf inzicht in wat we ondergronds zouden aantreffen en in hoeverre we om de spanten heen konden werken die de kap dragen.”

Zwerver

Vooronderzoek bracht de bijzonderheden in kaart van de verankering van de vakwerkspanten, van de perronconstructie en van de nutsvoorzieningen in de perrons. Onder één van de perrons bleek een ruimte te zitten waar klaarblijkelijk een zwerver huisde, zegt Van Ooijen. “Die zwerver hebben we niet gezien, maar er lag wel een matras. Tot nog toe weet niemand hoe die zwerver daar is gekomen.”

Elk van de drie middenperrons is bijna 700 meter lang en 8 meter breed. En elk daarvan moest tot 76 centimeter boven de spoorstaven komen zodat r eizigers gelijkvloers de trein in en uit kunnen. Elk perron werd twee weken achtereen de klok rond onder handen genomen, zonder dat het werk de reizigers zou hinderen. “Sloop en opbouw liepen gelijktijdig”, zegt Van Ooijen. “Terwijl we aan de ene kant van een perron nog bezig waren met de afbraak was aan de andere kant de bouw al in volle gang.” De afkomende- en nieuwe materialen zijn zo veel mogelijk in de nacht in treinwagons vervoerd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels