nieuws

Tweede Coentunnel regelt zelf sterkte van de verlichting

infra

De verlichting bij de ingang van de Tweede Coentunnel laat de autobestuurder wennen aan het verschil in lichtsterkte tussen ‘buiten’ en ‘binnen’. Schijnt buiten de zon sterk, dan brandt een deel van de tunnelverlichting ook fel.

Het is een voorbeeld van intelligente tunnelverlichting die voorkomt dat een autobestuurder bij het binnenrijden van een tunnel in een zwart gat duikt. Andersom past het systeem het verlichtingsniveau ’s nachts ook aan om te voorkomen dat de chauffeur wordt verblind.

Intelligente tunnelverlichting wordt steeds vaker toegepast, constateert Wouter Wissink van Agmi uit Tegelen die de verlichting voor de Tweede Coentunnel leverde. Een ‘intelligente’ besturing zorgt voor een aangenamer verlichting die de veiligheid en het comfort bevorderen. De kenmerken van led-licht versterken dat, zegt Wissink. Anders dan het conventionele oranje licht van natriumlampen geven leds volgens hem een natuurlijk en egaal lichtbeeld. “Led-lijnverlichting wordt ervaren als buitenlicht. Kleuren worden er daardoor goed in onderscheiden.” De wijze van verlichten helpt daar naar zijn mening bij. “De armaturen verlichten auto’s op zo’n manier dat ze beter contrasteren.”

De verlichting wordt bestuurd met industrieel ethernet. In de woorden van Wissink ‘een robuuste en simpele techniek’. De besturing en de voeding zijn dubbel uitgevoerd: als ergens een breuk ontstaat blijft het systeem gewoon in bedrijf. Mede daardoor vergt de tunnelverlichting weinig onderhoud tijdens de begrote technische levensduur van 25 jaar. De armaturen worden niet tussentijds vervangen om overlast te verminderen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels