nieuws

Passages breiden station Tilburg uit

infra

Besix breidt voor ProRail het station Tilburg uit. Het werk voorziet onder meer in de aanleg van twee passages. Die zorgen mede voor de verbinding van de binnenstad met de Spoorzone aan de andere kant van de spoorbaan.

Station Tilburg wordt te klein voor het toenemende aantal reizigers, zegt René Vegter die namens de regio Zuid van ProRail het woord voert. Dezer dagen passeren ruim 30.000 reizigers het station; in 2020 zijn dat er naar verwacht ongeveer 40.000. Om daar ruimte voor te scheppen laat ProRail door het station een passage van 42 meter breed inclusief winkelruimte aanleggen. De passage steekt onder alle sporen door naar het nog te ontwikkelen gebied Spoorzone aan de noordkant. Via deze passage kunnen reizigers ook aan de noordkant de perrons bereiken.

De plannen voorzien ook in de aanleg van een tweede passage, zegt Vegter. Ook die schuift onder alle sporen door naar het Spoorzonegebied. De tweede onderdoorgang komt in het verlengde te liggen van de Willem II-straat. Als Willem II-passage biedt de onderdoorgang ruimte aan voetgangers en fietsers. De passage moet nog worden aanbesteed. De aanleg gebeurt naar verwacht gelijktijdig met die van de stationspassage.

Beide kunstwerken worden in het najaar van 2014 op hun plek gelegd. Het treinverkeer komt dan een week lang stil te liggen. Voor de rest blijft het station tot aan de oplevering in 2016 in bedrijf. De andere werken voorzien in onder meer de montage van liften en roltrappen naar alle perrons. Onder het voormalige postperron naast het station komt een bewaakte fietsenstalling. Op het perron wordt een onbewaakte variant gebouwd.

De overkapping van station Tilburg wordt niet aangepakt, zegt Vegter. Het dak is een gemeentelijk monument en staat op de lijst om een rijksmonument te worden. Het ‘kroepoekdak’ zoals de overkapping in de Tilburgse volksmond heet krijgt alleen regulier onderhoud.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels