nieuws

Start- en landingsbaan klaar voor zware toestellen

infra

“De vorst speelt de uitbreiding van Groningen Airport Eelde soms wat parten. Maar projectleider Hendrik van Westen van advies- en ingenieursbureau Advin, dochter van Dura Vermeer, weet dat op 24 april het eerste vliegtuig terecht kan op de verlengde start- en landingsbaan.

Advin verzorgt voor de aannemerscombinatie PASE (Dura Vermeer en Imtech) alles wat bij het civiel- en elektrotechnisch ontwerp komt kijken: van het ontwerp van de verhardingen tot het inrichten van natuurcompensatie en de baanverlichting. De start- en landingsbaan van Groningen Airport Eelde wordt sinds oktober onder handen genomen en wordt 700 meter langer.

Na de verlenging is de baan 2,5 kilometer lang. Er kunnen straks dezelfde vliegtuigen terecht als nu, zoals de Boeing 737 en de Airbus 320, maar dan volgeladen en afgetankt zodat verderweg gelegen bestemmingen binnen Europa nonstop bereikt kunnen worden. Er kunnen eventueel ook grotere toestellen landen, zoals de Boeing 747-400.

De baan krijgt over de volle lengte een toplaag met de asfaltvariant SMA Plus. “In dit materiaal zit geen teer en dat is uniek voor toplagen voor start- en landingsbanen”, zegt Van Westen. “SMA Plus is specifiek ontwikkeld voor luchthavens en in het buitenland beproefd.” Net als de traditionele anti skid- oftewel antisliplaag is SMA Plus volgens hem voldoende stroef om te voorkomen dat vliegtuigen slippen. De asfaltconstructie is ruim 14 centimeter dik. De onderliggende fundering meet een veelvoud daarvan. Die moet het grote gewicht van de vliegtuigen dragen.

Het zand in de fundering is vervangen door restmateriaal uit de afvalverbranding. Deze Avi-slakken zijn een zogenaamde secundaire bouwstof en geven de baanverlenging een duurzaam karakter. De baan is niet onderheid. De fundering ligt op een zandlaag met voldoende draagvermogen. Avi-slakken liggen ook onder de nieuwe taxibaan en het eveneens nieuwe platform waar vliegtuigen tijdelijk worden gestald.

Groningen Airport Eelde had al wel zo’n platform maar dat voldeed niet meer, zegt Van Westen. “De komst van een nieuw platform maakt het oude niet overbodig. Dat blijft in gebruik voor kleinere toestellen als zakenvliegtuigen”. De taxibaan is een toevoeging aan het vliegveld. Vo orheen reden de vliegtuigen via onder meer de parallelle baan naar de startbaan.

Langs de taxibaan komt led-verlichting, eveneens een noviteit voor wat Van Westen de ‘vliegvelderij’ noemt. Net als onder meer de Avi-slakken moeten de led-armaturen bijdragen aan het duurzame karakter dat het Groningse luchthavenbedrijf aan het vliegveld wil geven.

De voorbereiding moest in een snel tempo gebeuren, zegt Van Westen. “In maart vorig jaar begonnen we ermee en in november moest het klaar zijn. En dat alles moet binnen een paar maanden worden aangelegd, tussen de vliegbewegingen door.” Het project geeft Advin tevens de gelegenheid proeven te doen met het verwerken van gegevens uit het rijdend inmeten van het vliegveld. Met deze meetwaarden worden de frees- en de asfaltmachines die de banen bewerken automatisch aangestuurd.

Advin deed in de afgelopen twintig jaar zijn kennis en kunde op Schiphol op. Het bedrijf gaf er vorm aan uitbreidingen en aanpassingen. Het luchthavenbedrijf bracht de raamovereenkomst met het bureau eerder opnieuw op de markt. Na 24 april houdt het werk van Advin, Dura Vermeer en Imtech voor Groningen Airport Eelde niet op. De bedrijven voeren in de komende tien jaar ook het onderhoud uit.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels