nieuws

Schoenlepel

infra

Schoenlepel

Op een bijzondere manier worden rondom drie spooronderdoorgangen bij Leeuwarden waterkerende foliewanden in de bodem aangebracht. Op een van de stellingen is een grote ‘schoenlepel’ gemonteerd.

Daarmee worden de foliestroken tot een diepte van maximaal 14 meter in een sleuf met grout gedrukt. Daarna wordt de schoenlepel weer omhoog getrokken. De diepte is afhankelijk van het watervoerende pakket. Als een 2,5 meter brede strook van de foliewand circa 10 centimeter in de waterdichte klei- of leemlaag is vastgezet, gaat de klem van de schoenlepel open en blijft de folie zitten. De 2 millimeter dikke hdpe-schijfpanelen worden met sloten gekoppeld. In het slot komt een zwelkoord, dat de naad volledig waterdicht maakt.

Drie groene stellingen van Voorbij Funderingstechniek staan als een trein opgesteld. De eerste boort gaten voor het intrillen van het bint dat wordt gebruikt om de sleuf te maken, de tweede maakt de bentonietsleuf, terwijl de derde stelling met de schoenlepel de foliewand in de sleuf drukt. De methode is sneller dan het plaatsen van stalen damwandplanken.

Aannemer is Grutte Fier, een combinatie van Mobilis TBI Infra, Van Gelder, J. J. de Vries en Oosterhof Holman Infra.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels