nieuws

Boor Molly als fossiel vrijgehakt

infra

Wie wat obstakels voor lief neemt kan sinds gisteren van Amsterdam Rai door de tunnelbuizen van de Noord-Zuidlijn helemaal naar Amsterdam-Noord lopen. Met hakhamers en snijbranders is afgelopen weken het graafwiel van boor Molly vrijgehakt. Het zag er volgens boormanager Joost Joustra uit als een fossiel dat werd uitgegraven. Gisteren kon het hoofdlager worden uitgetakeld. […]

Wie wat obstakels voor lief neemt kan sinds gisteren van Amsterdam Rai door de tunnelbuizen van de Noord-Zuidlijn helemaal naar Amsterdam-Noord lopen.

Met hakhamers en snijbranders is afgelopen weken het graafwiel van boor Molly vrijgehakt. Het zag er volgens boormanager Joost Joustra uit als een fossiel dat werd uitgegraven. Gisteren kon het hoofdlager worden uitgetakeld. Het 50 ton zware stuk gietstaal wordt voor 100.000 euro terugverkocht aan boorfabrikant Herrenknecht. Ook de volgwagens zijn terugverkocht. Verder is weinig overgebleven van de boor. Op station Rokin was geen plek om het boorschild uit te takelen; dat blijft achter in de grond. De gebruikelijke restwaarde van 30 procent van de tunnelboormachines haalt aannemer Saturn bij lange na niet. De nieuwwaarde van Molly bedroeg zo’n 11 miljoen euro.

> pagina 10: omzichtig beton storten i8n ijskoud boorschild

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels