nieuws

Zonnecellen helpen brug Franeker

infra

Zonnecellen worden een markant onderdeel van de nieuwe Stationsbrug van Franeker. De beweegbare brug overspant het Van Harinxmakanaal.

De cellen komen op de ballastkist van de brug. “Ze leveren te weinig energie om de beweegbare brug energieneutraal in bedrijf te houden”, zegt Theo Soeten, projectleider namens de provincie Friesland van de Stationsbrug. Hij verwacht dat de installatie ongeveer de helft van de elektriciteit genereert die het hydraulisch aangedreven bewegingsmechaniek vergt.

De bouw van de 15 meter hoge nieuwe brug begint waarschijnlijk in april 2015 en duurt ongeveer acht maanden. Ontwerper Aad Hoogeveen uit Harlingen gaf de brug een doo rvaartbreedte van 17 meter. Dat is 3 meter meer dan de huidige breedte. Door de vergroting kunnen straks binnenvaartschepen van de Klasse V de brugopening gemakkelijker passeren.

De ruimere doorvaart is tevens de reden dat een eerdere optie voor renovatie plaatsmaakte voor nieuwbouw. De provincie koos aanvankelijk voor een goedkopere renovatie. De huidige brug hindert evenwel de plannen voor de Kanaalzone van Franeker. De plannen moeten de bereikbaarheid van Franeker verbeteren en het toerisme bevorderen. Met dat laatste in gedachten overweegt de provincie een aparte doorvaartopening voor de kleine pleziervaart zodat de brug niet telkens open moet.

“De bestaande constructie wordt voor ruim driekwart vernieuwd”, zegt Soeten. De bestaande Stationsbrug stamt uit 1950 en verkeert in slechte staat. Mede daardoor gaat de brug vanaf mei 2013 maximaal drie keer per uur open voor schepen. Er geldt ook een aslastbeperking voor vrachtverkeer. “Er mogen alleen nog personenauto’s en lijnbussen overheen.” En wanneer het harder waait dan windkracht zes wordt de brug niet bediend.

Na de oplevering wordt de Stationsbrug op afstand vanaf de Tsjerk Hiddessluizen in Harlingen bediend.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels