nieuws

Sloopwerk station Rokin

infra

Aannemer Max Bögl is begonnen met bijzonder sloopwerk bij station Rokin. Om de toegangen voor de parkeergarage te maken zijn er flinke gaten nodig in de dakconstructie van het station.

Onderspannen balken maken plaats voor inrit parkeergarage

Tussen de vloer op –23 meter (waarop de metro rijdt) en het maaiveld is bij station Rokin plaats voor maar liefst vijf parkeerlagen. Daarmee wordt de parkeergarage in het centrum van Amsterdam een van de diepste van Nederland. Aannemer Max Bögl heeft van beneden naar boven inmiddels vier parkeerdekken gerealiseerd en is nu toe aan het bovenste dek en de hellingbaan voor de in- en uitritten. Daarvoor moet de dakconstructie van het station flink worden gewijzigd.

Die constructie bestaat uit grote betonnen balken met doorsnedes van bijna 2 bij 1 meter. In de bouwfase waren die onderspannen met een zware staalconstructie. EPS-blokken er bovenop in plaats van zand en grond, hielden de bovenbelasting beperkt. Het dak is destijds op maaiveld gecreëerd en volgens ontwerpcoördinator Arjan Bennik van de Dienst Noordzuidlijn waren de zware bouwdelen toen nog wel te hanteren. “Nu moet het allemaal van onderaf met kranen en hoogwerkers worden aangepast ,wat een hele tour is. Alleen al de wartels waarmee de trekstangen op spanning zijn gezet wegen zo’n 250 kilogram. Het grootste deel van de onderspanningsconstructie wordt noodgedwongen met de snijbrander in stukken gesneden en als schroot afgevoerd. “

Wandschijven

In de definitieve situatie krijgen de zware betonnen balken die van diepwand naar diepwand lopen, een steunpunt halverwege. Op de onderste niveaus bestaan die uit grote stalen buizen gevuld met beton. Op de hoogste vloer wordt de kracht via twee zogeheten wandschijven in die kolommen gevoerd. Elke wandschijf draagt twee dakbalken.

Voordat deze wandschijven kunnen worden gebouwd, moeten tijdelijke verticale stempels worden aangebracht. Doorgestempeld via de tussengelegen vloeren naar de ondergrond. Bovendien moeten stukken uit de dakbalken worden gezaagd om ruimte te maken voor de toeritten. Via een U-constructie worden die balken weer teruggebouwd, zodat ze hun horizontale stempelfunctie blijven vervullen. “Dat is nog best serieus betonwerk”, commentarieert Bennik met gevoel voor understatement. “De secties die worden uitgezaagd wegen samen met de hijsbalken zo’n 40 ton. We hijsen ze met zware 200 tons kranen uit en leggen ze op diepladers zodat ze buiten de stad gebroken kunnen worden tot puin.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels