nieuws

Opvouwbare sluisdeur sluit kolk slim af

infra

Opvouwbare sluisdeur sluit kolk slim af

Een opvouwbare sluisdeur draagt veel eleganter de krachten af dan traditionele puntdeuren. Daardoor kunnen veel bredere sluiskolken met houten deuren worden uitgerust, wat flinke besparingen met zich meebrengt.

Winnaar zeepkistsessie Waterbouwdag benut drukboog

De opvouwbare sluisdeur was op de Waterbouwdag in Rotterdam de opvallende winnaar van de prijsvraag rond de zeepkistpresentaties. Daarbij kregen acht teams van waterbouwers een podium om een nieuw plan te pitchen dat de sector door de crisis moet helpen. Alle ploegen presenteerden hemelbestormende plannen met energie-atollen op zee, of slimme dijken in het IJsselmeer, die minimaal een paar miljard euro kosten. Volgens de mannen op de zeepkist zou die investering zeker terugverdiend worden. Vergeleken daarbij was het plan van de opvouwbare sluisdeur van Hans van Stralen van Royal Haskoning DHV een stuk bescheidener. Hij had zijn idee wel het verst technisch uitgewerkt. Misschien gaf dat wel de doorslag bij het publiek dat per SMS haar stem uit mocht brengen.

Het voordeel van de vouwdeur is dat die in gesloten toestand veel beter een drukboog benadert dan de traditionele puntdeur, stelt Van Stralen. De krachtsoverdracht is heel efficiënt waardoor de deuren lichter kunnen worden uitgevoerd. Door het extra scharnier is er geen beperking meer van 8 meter zoals die tot nu toe geldt voor houten deuren omdat de dikke azobe-balken niet in grotere lengtes beschikbaar zijn. Door die beperking kunnen met houten puntdeuren tot nu toe sluizen met een breedte van maximaal 13 meter worden afgesloten. Tot een breedte van 21 meter worden stalen puntdeuren gebruikt en daarboven stalen roldeuren. Met Van Stralens vouwdeuren kunnen kolken tot 21 meter wel met houten deuren worden afgesloten. Dat scheelt al gauw al gauw 1 miljoen euro vergeleken met stalen puntdeuren in een vergelijkbare kolk. Op de 52 sluizen die tot 2040 vervangen worden scheelt dat zo’n vijftig miljoen euro.

Van Stralen kwam op het idee voor een opvouwbare deur toen hij zich boog over het ontwerp van de nieuwe Panama-sluizen. De stalen roldeuren die daar worden toegepast introduceerden problemen die vroegen om oplossingen. Hij bedacht dat een opvouwbare sluisdeur handig zou zijn. In Panama was dat geen serieus alternatief, maar het idee liet hem niet meer los. Vreemd genoeg kwam hij bij zijn onderzoek nergens anders vouwbare sluisdeuren tegen. De extra hydraulische cilinder inclusief besturing die nodig is kan volgens de uitvinder betaald worden van de besparing doordat het sluishoofd een stuk korter kan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels