nieuws

Grootste sluis ter wereld

infra

Foto’s: Erald van der Aa, tekst: Ad Tissink Twintig meter onder het waterpeil van de Schelde bouwt een combinatie van BAM, Jan de Nul en Eiffage aan een een nieuwe sluis. Niet zomaar een sluis, maar de grootste ter wereld. “Achter elkaar gelegd zijn de sluizen in Panama natuurlijk langer, maar geen van de afzonderlijke […]

Foto’s: Erald van der Aa, tekst: Ad Tissink

Twintig meter onder het waterpeil van de Schelde bouwt een combinatie van BAM, Jan de Nul en Eiffage aan een een nieuwe sluis. Niet zomaar een sluis, maar de grootste ter wereld. “Achter elkaar gelegd zijn de sluizen in Panama natuurlijk langer, maar geen van de afzonderlijke kolken kan tippen aan die van de Deurganck-doksluis”, verzekert projectleider Guido Franx. De huidige recordhouder ligt overigens ook al in Antwerpen: de Berendrechtsluis op de rechteroever van de Schelde. Die is even lang (500 meter) en breed (68 meter), maar 4 meter minder diep dan zijn opvolger, die een diepgang krijgt van 17,80 meter. Bij de bouw van de Berendrechtsluis was BAM destijds ook betrokken.

De Deurganckdoksluis moet de havens aan de linkeroever van de Schelde beter toegankelijk maken. Nu zijn die toegankelijk via één sluis, de Kallosluis. Als die storing heeft of in onderhoud is, liggen de havenkades erachter noodgedwongen stil. Om die kwetsbare situatie besloten de Belgische autoriteiten in 2011 definitief tot de bouw van de Deurganckdoksluis. Het werk werd gegund voor een bedrag van 382 miljoen euro. Een 3 kilometer lange en 30 meter diepe cementbentonietwand met zijn voeten in de Boomse klei houdt het water van de Schelde weg uit de bouwput, zodat de combinatie droog kan werken. De aannemingscombinatie heeft twee betoncentrales op het terrein neergezet om verzekerd te zijn van de aanvoer van voldoende mortel. Van de bijna 5 miljoen kuub grond die vrijkwam bij het graven van de bouwkuip, kon meer dan de helft worden gedumpt in het naburige Doeldok, dat geen functie meer heeft. De rest keert terug als aanvulling achter de kades. De sluis krijgt rollende deuren. Aan beide kanten zijn twee deuren aangebacht in aparte deurkamers, zodat er altijd geschut kan worden. Reusachtige omloopriolen voeren het water in en uit de sluis. Twee basculebruggen zorgen ervoor dat het spoor en wegverkeer altijd ongehinderd door kan rond de sluis. De oplevering van de Deur-ganckdoksluis staat gepland voor 2016. In de XL-special die begin december bij Cobouw verschijnt wordt een uitgebreide reportage opgenomen over de bouw van de Vlaamse sluis die die van Panama royaal in de schaduw stelt.n

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels