nieuws

Veel kunstwerken aan einde van levensduur

infra

Veel kunstwerken aan einde van levensduur

Lekke voegen en strooizout veroorzaken relatief vaak beschadigingen aan het beton in het Nederlandse wegennet. Ook zware vrachtwagens brengen relatief veel schade aan constructies, maar meestal is het een combinatie van factoren.

De veelbesproken zogenoemde alca-silica-reactie komt relatief weinig voor, ervaren de inspecteurs van Nebest. Reguliere inspecties leggen de zwakke plekken bloot en helpen te prioriteren bij het plannen van onderhoud. Als de kosten voor onderhoud te hoog oplopen, kan het verstandig zijn kunstwerken compleet te vervangen. Slopen gebeurt echter vaker vanwege beperkte capaciteit.

Veel bruggen en viaducten zijn in de jaren vijftig gebouwd. Daarbij wordt het steeds actueler om de resterende levensduur in kaart te brengen. Voor het eerst zet het ministerie daarom vanaf volgend jaar een apart programma ‘vervanging & renovatie van hoofdwegen’ op. Alleen al Rijkswaterstaat heeft 6000 kunstwerken om te onderhouden. Het hele Nederlandse areaal wordt op over de 100.000 geschat, inclusief duikers, sluizen en fietsbruggen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels