nieuws

Brochure helpt ontwerp bushalte

infra Premium

Bushaltes moeten soms forse krachten kunnen weerstaan. Speciaal voor de aanleg van betonnen bushaltes brengt het Cement&BetonCentrum uit Den Bosch onder de noemer ‘Halteren in beton’ een brochure uit met onder meer rekenvoorbeelden.

Het Cement&BetonCentrum doet dat op de Betonwegendag die op 10 oktober plaatsvindt in Den Bosch. Het programma reserveert ruimte voor onder meer een workshop over betonnen bushaltes voor het openbaar vervoer. In die bijeenkomst komen onder meer de krachten aan de orde die de bussen met hun aslasten uitoefenen op de betonnen plaat die de halte vormt. Deze lasten wegen het zwaarst wanneer de wielen tegen en over de rand rijden. Dat gebeurt vaker, want bussen stoppen doorgaans zo dicht mogelijk langs de band zodat reizigers er makkelijk in en weer uit kunnen. ‘Halteren in beton’ geeft aanwijzingen voor het dimensioneren van haltes en doet suggesties voor al dan niet gewapende uitvoeringen.

Wim Kramer van het Cement&Be-tonCentrum noemt betonnen bushaltes technisch duurzaam. Het materiaal is weinig gevoelig voor spoorvorming. Hetzelfde constateert hij bij betonnen busbanen. Ook daar is nauwelijks te zien dat een bus vrijwel altijd op dezelfde plek rijdt. Die voordelen hebben wat Kramer betreft mogelijk één nadeel: betonnen busvoorzieningen zijn duurder in aanleg.

Betonnen bushaltes gaan makkelijk dertig jaar mee, verwacht Theo Kupper van de gemeente Hengelo. Daarbij vergroot het volgens hem de bedrijfszekerheid van bushaltes. Kupper begeleidde de bouw van het nieuwe busstation nabij het spoorwegstation van de Overijsselse stad. Aannemer Reef Infra uit Oldenzaal voerde het werk uit in gewassen beton. Een soort gewassen grindtegels maar dan met een kleinere fractie. De toplaag is roodbruin gekleurd zodat die aansluit op de omgeving.

Reageer op dit artikel