nieuws

Twijfels over levensduur 
soilmix-wand Emmen

infra Premium

BAM Civiel en de gemeente Emmen steggelen over de constructieve eigenschappen en vooral de levensduur van een soilmix-wand voor een nieuwe tunnel in de Hondsrugweg. Een proefpaneel moet uitsluitsel bieden.

Zonder voorzetwand moet CSM-wand honderd jaar lang tunneldak dragen

De aanleg van de Hondsrugweg is begin dit jaar gegund aan BAM Civiel Noordoost in een design&build contract. Het architectonisch ontwerp voorzag in een ruwe rotsachtige structuur voor de ongeveer 230 meter lange tunnelwand. BAM stelde daarom voor de soilmix-wand waarmee het de tunnel wilde uitvoeren niet van een voorzetwand te voorzien maar onbeschermd te laten. Daarop ontstond, volgens Jan Hendrik Laarman van de gemeente Emmen, twijfel of zo’n soilmix-wand als bij blootstellling aan weer en wind wel de vereiste honderd jaar mee gaat.

Soilmix of CSM-wanden worden tot nu toe in Nederland vooral als tijdelijke bouwputwanden toegepast waar snel een constructieve wand voor wordt geplaatst. Bij de Hondsrugwegtunnel is het echter nadrukkelijk de bedoeling dat die in het zicht blijft en niet alleen grond keert, maar ook het dak van de tunnel draagt, inclusief gronddekking en zelfs een supermarktcomplex dat er later bovenop moet komen.

Experts van TNO, TU Delft en Deltares die BAM inschakelde, konden de gemeente niet overtuigen en de vergunning kon daardoor niet volgens plan worden verstrekt. De gemeente liet zich in de discussie bijstaan door deskundigen van Intron en bureau Hageman. Probleem is volgens Laarman dat nog nergens in Nederland en omringende landen eerder een soilmixwand op deze manier is toegepast. Ook de spreiding in druksterkte van soilmix-wanden geeft reden tot twijfel. De druksterkte van dit soort wanden in een vergelijkbare bodem als die in Emmen loopt uiteen van 5 tot bijna 20 N/mm2. De daadwerkelijk gerealiseerde waarde is sterk van invloed op gedrag van de constructie. Om de impasse te doorbreken heeft BAM afgelopen week een proefpaneel gemaakt. Daarvan worden tijdens en na het uitharden kernen geboord die in de drukbank worden getest. Daarna gaat BAM de constructieberekening opnieuw maken met de actuele waarden. Laarman verwacht dat aannemer en gemeente dan snel een knoop kunnen doorhakken over hoe ze verder gaan met de Hondsrugwegtunnel.

Reageer op dit artikel