nieuws

Lessen voor nieuwe tunnelboorders

infra Premium

Van compensationgrouten in Nederlandse binnensteden tot en met het binnenloodsen van een tunnelboormachine in een station. De dienst Metro van Amsterdam ontsluit kennis die is opgedaan tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn op een speciale nieuwe website.

De kennissite werd gelanceerd tijdens een congres in de Beurs van Berlage. Daar kwam iedereen samen die afgelopen jaren druk was met het boren van de tunnels voor de hoofdstedelijke metro of betrokken is bij vergelijkbare projecten in andere steden. Net als de site was het congres nadrukkelijk bedoeld om lessen te trekken. Projectmanager tunnelboren Joost Joustra vertelde bijvoorbeeld dat kwaliteit en boorsnelheid niet op gespannen voet met elkaar staan. Voor menigeen was dat een eye-opener. “Als een boormachine eenmaal draait, is het beter hem door te laten gaan dan hem af te moeten remmen voor de nadering van een ondergronds station. Een hoge snelheid van 15 tot 20 meter tunnel per dag is reëel en levert ook nog eens betere kwaliteit op dan wanneer je langzamer zou boren.”

Doorboren

Joustra sluit dan ook niet uit dat het wellicht handiger was geweest als de boormachines in één ruk van noord naar zuid of omgekeerd hadden geboord, waarna later de stations eromheen zouden zijn gebouwd. “De aankomstprocedure was namelijk veruit het spannendste onderdeel van het boorproces. Het was elke keer weer alsof we een straaljager op een vliegdekschip moesten laten landen.”

Naast zulke harde technische kennis zijn ook zachtere ervaringen terug te vinden op de kennissite. Zoals over projectmanagement of over communicatie. De manier waarop de dienst de beeldvorming omboog van een publiek bespot project dat gedoemd was om te mislukken, naar een project waarop heel Amsterdam trots is, maakt inmiddels school. Wethouder Eric Wiebes ondervond de omslag aan den lijve. “Bij mijn aantreden drie jaar terug verklaarde iedereen mij voor gek”, vertelde hij tijdens het congres. “Nu zijn mensen jaloers dat ik zo’n mooi project mag trekken en hoeft hij op een verjaardagsfeestje niemand meer beschroomd te vertellen dat hij voor de Noord-Zuidlijn werkt.”

Reageer op dit artikel