nieuws

Een puzzel van gekromd cortenstaal

infra Premium

Met een grote slinger steekt de Jan Waaijerbrug in Zoetermeer straks een trambaan over en een ontsluitingsweg. BSB zet het zwierige kunstwerk van cortenstaal grotendeels ter plekke in elkaar.

Arc hitect Syb van Breda heeft van de brug een kunstwerk gemaakt dat bedwongen moet worden. Fietsers die met de tong uit hun mond de 8 meter hoge klim naar het landhoofd hebben gemaakt worden beloond met een afdaling waar ze de pedalen even niet hoeven rond te trappen. Na een bocht waaiert de brug breed uit en biedt fraai uitzicht op de twee recreatiegebieden die het met elkaar verbindt en is er tijd om even op adem te komen. Maar na de volgende bocht volgt onherroepelijk een nieuwe klim naar het andere landhoofd. Zo zwiert de brug van boven naar beneden en van links naar rechts.

Van Breda & Co en ingenieursbureau Techconsult doopten de brug bij de ontwerpprijsvraag vier jaar terug Hobbema 2.0. Dat was een verwijzing naar de schilder van het beroemde 17de-eeuwse doek het Laantje van Middelharnis. De ranke bomen van het schilderij komen ter ug in de vorm van kolommen die royaal boven het brugdek uitsteken en de armaturen dragen voor de verlichting. Als de grond straks is aangevuld worden de stevige betonnen poeren onder de kolommen aan het oog onttrokken. Dan rijzen de slanke cortenstalen kolommen echt als boomstammen op uit het grasland, garandeert Van Breda.

Maar voor het zover is valt er nog veel werk te verrichten voor hoofdaannemer BSB. Water is niet echt in de buurt, dus de staalbouwer moest van uit de werkplaats in het Friese Suameer betrekkelijk kleine segmenten met diepladers naar Zoetermeer rijden. Met zo’n twintig lassers is het bedrijf dagelijks in Zoetermeer om het kunstwerk te maken.

Na de gunning is er volgens gemeentelijk projectleider Rob Pronk een tijdje gediscussieërd tussen staalbouwer, directievoerder en ontwerpers over de maakbaarheid. Maar toen de bouw eenmaal van start was ging het ook als een speer. Pronk roemt de kwaliteit van het laswerk. De grote bogen uit het ontwerp realiseert BSB met kleine geprefabriceerde rechte segmenten. De krommingen worden opgevangen door te varieren met de dikte van de las. De onvermijdelijke sprongetjes bij de aansluitingen worden netjes aan het oog onttrokken met randjes volgens het adagium ‘gelijk is ongelijk’.

Een ander materiaal dan het roestbruine cortenstaal is op de hele bouwplaats aan de Leidschendamseweg nergens te vinden. Dat is volgens constructeur Jeffrey Rundberg van TechConsult niet alleen mechanisch het beste, maar ook elektrochemisch. Er ontstaan geen potentiaalverschillen zodat het roestbruine patina dat zich vanzelf vormt afdoende bescherming biedt tegen corrosie. De kamers in het brugdek zijn onderling verbonden en geventileerd, zodat overal die patinalaag kan ontstaan en er ook geen onnodige drukopbouw ontstaat op warme dagen. De dilataties hoeven zo geen onnodig grote maatveranderingen te overbruggen.

De zonnecellen die Van Breda en TechConsult boven op de schotels op de kolommen hadden bedacht, zijn helaas gesneuveld. De schotels waren zo gedimensioneerd dat er ruimte was voor zeker tweemaal de hoeveelheid zonnecellen die nodig is om de brug in haar eigen stroom te laten voorzien. Gemeenten betalen, als grootverbruikers, echter veel minder voor hun stroom dan particulieren waardoor de exercitie financieel niet uitkon. Reinigen en onderhoud van al die schotels boven op de kolommen zou ook nog eens heel kostbaar worden, waardoor de panelen geschrapt werden. Erg tragisch vindt architect Van Breda het. “De ‘bladeren’ van de bomen van Hobbema kunnen nu het zonlicht niet benutten.” Dat is overigens niet de reden dat de brug een andere naam heeft gekregen. De werknaam maakte uiteindelijk plaats voor de naam van de vorige burgemeester van Zoetermeer die de gemeente graag een eerbetoon wilde geven. Van Breda wijst erop dat ergelukkig genoeg andere aspecten zijn die de brug duurzaam maken. Zoals het cortenstaal dat onderhoud decennialang overbodig maakt. En de toegepaste ledverlichting is heel energiezuinig. “De geest van Hobbema leeft dus wel degelijk voort in de brug.”

Projectgegevens

Opdrachtgever:Gemeente ZoetermeerArchitect:Syb van Breda & Co.Constructeur:TechConsultHoofdaannemer:SBS StaalbouwDirectievoering: Iv-InfraAanneemsom:4,5 miljoen euro

Reageer op dit artikel