nieuws

ProRail houdt investeringen spoorbouw op peil

infra Premium

Meer treinen laten rijden, terwijl het aantal storingen omlaag moet en snellere hersteltijden worden verlangd. En dat in tijden van bezuinigingen. “Niets is onmogelijk”, volgens de top van ProRail, maar spannend wordt het wel. Aannemers hebben relatief weinig last van de bezuinigingen, belooft de directie.

Voor het eerst in twintig jaar een dode na een aanrijding tussen treinen. Strukton Rail die naar de rechter stapte. De bonden die zich zorgen maken over dalende onderhoudsbudgetten. Wie 2012 zo beschouwt, blikt terug op een moeilijk jaar voor de spoorbeheerder. Maar het jaar heeft ook een ander gezicht. ProRail maakte namelijk alle prestatieafspraken waar. Het aantal storingen daalde. De gemiddelde hersteltijd van een storing ging omlaag van 100 naar 85 minuten. Minder machinisten belandden in gevaarlijke situaties nadat ze een rood sein negeerden.

De top van ProRail spreekt zelf ook van een jaar met twee gezichten. Met als “prachtig” hoogtepunt: de oplevering van de Hanzelijn. Tevreden is echter niemand. Of liever gezegd, in spoorland waar elke dodelijk slachtoffer er een te veel is en elke vertraging door vallende blaadjes onbegrepen blijft, telt het verleden niet. Met fikse bezuinigingen in het vizier krijgt ProRail het de komende jaren zwaar voor de kiezen.

De spoorwegbeheerder legt de lat echter ook hoog voor zichzelf. Volgens de norm (85 procent) rijden er genoeg treinen op tijd (88,5 procent, marge van 3 minuten), maar als het aan ProRail ligt, ligt die norm in 2016 op 95 procent. “In onze ogen rijden er nog onvoldoende treinen op tijd”, verklaarde financieel directeur Eric Steeghs gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Hij kan dat wel vinden. Om meer treinen op tijd te moeten laten rijden, moeten ook de vervoerders meewerken.

Spannender wordt het als het gaat om de geplande bezuinigingen van 250 miljoen euro die ProRail vanaf 2015 jaarlijks moet realiseren. President-directeur Marion Gout kon gisteren nog niet zeggen hoe de bezuinigingen precies neerslaan. De maand september moet duidelijkheid bieden. Steeghs benadrukte dat het maken van keuzes onvermijdelijk is. “Ik kan niet én de hsl doortrekken naar Duitsland, nieuwe stations bouwen en tegelijkertijd ERTMS uitrollen.”

Aannemers zullen voorlopig niet of nauwelijks de dupe worden van de bezuinigingen, klinkt het op het hoofdkantoor van ProRail. 2012 was al een mooi jaar voor de bouw. Steegs: “We hadden een hogere productie. Gaven 40 miljoen euro meer uit dan gepland. Dat komt omdat we sommige projecten naar voren konden halen.” De investeringen in nieuwbouw bedroegen in 2012 om en nabij 1,3 miljard euro. De komende jaren blijft dat zo, beloofde Steeghs.

De budgetten voor onderhoud worden hoe dan ook naar beneden bijgesteld. Het budget van klein onderhoud zakt van tussen nu en 2015 van 269 miljoen euro naar 230 miljoen euro. Het budget voor groot onderhoud van 145 miljoen euro naar ongeveer 105 miljoen. Hoewel dat al jaren bekend is, heeft ProRail nog een behoorlijk slag te slaan. In 2012 daalden de kosten voor beheer en onderhoud niet, maar stegen ze van 651 miljoen euro naar 655 miljoen euro.

2012 was ook het jaar waarin Strukton Rail een kort geding aanspande tegen ProRail. Het geschil ging over de omstreden prestatiegerichte onderhoudscontracten (pgo’s). Na een afgeblazen gunning en nieuwe afspraken, wist ProRail die rechtsgang niet te vermijden. De Utrechtse bouwer haalde uiteindelijk nul op het rekest. President-directeur Gout blikt met gemengde gevoelens terug op de kwestie. “Als werkgever begrijp ik dat je aan je personeel wilt laten zien dat je er alles aan gedaan hebt om een contract binnen te halen. Aan de andere kant: als je naar de rechter stapt, stopt de dialoog.”

Met het oog op nieuwe afspraken tussen spoorbouwers en ProRail over de omstreden onderhoudscontracten is Strukton overigens weer helemaal aan boord. Hoe die afspraken er uit komen te zien, zal binnen een maand blijken. Steeghs, die aannemers belonen beter vindt dan ze straffen, is positief. “Het ziet er goed uit.”

Reageer op dit artikel