nieuws

Chauffeur met pech veilig van N31

infra

De Traverse in de N31 bij Harlingen krijgt aan weerszijden een verhoogd voetpad dat chauffeurs met autopech een veilig heenkomen biedt. Het is de tweede keer dat zo’n vluchtweg in het noorden van het land wordt gemaakt, zegt Frans de Zoete van Rijkswaterstaat Noord.

De N31 passeert Harlingen in een open bak. Eerst zou er een verhoogde middenberm komen als vluchtweg voor autobestuurders die op de verdiepte weg zouden stranden. “Dat bleek later toch niet zo handig want gestrande automobilisten kunnen dan alleen veilig wegkomen als de hele bak gevuld is met stilstaand blik”, vertelt De Zoete. Het voetpad is naar zijn mening wel veilig; niet in de laatste plaats door de breedte van 75 centimeter. “Daar kun je wel goed op lopen.” Een vergelijkbare constructie met verhoogde voetpaden is volgens hem aangelegd in de ring rond Groningen. “Met wat fantasie zie je iets dergelijks ook in de haak om Leeuwarden.”

Obstakel

De N31 verbindt Amsterdam met Leeuwarden. Het Rijk en de gemeente bepaalden samen hoe de weg door Harlingen loopt. Een deel van de weg doorkruist de stad nu als enkelbaans autoweg met twee rijstroken. De weg is een obstakel geworden en een verkeerstechnisch knelpunt. Mede om die reden wordt de weg verdubbeld over een lengte van 3 kilometer. De open bak duikt vanaf het Van Harinxmakanaal over ongeveer 2 kilometer ruim 4 meter in de grond. Nabij de Kimswerderweg komt de bak weer op het niveau van het maaiveld.

De gemeente Harlingen neemt de gelegenheid te baat om het gebied rond de N31 opnieuw in te richten. Stedenbouwkundig bureau De Zwarte Hond onderzocht hoe de N31 het best ruimtelijk kan worden ingepast. Het werk zorgt er volgens het bureau in elk geval voor dat de stadsdelen visueel weer een geheel vormen.

Ingenieursbureau DHV werkte het plan voor de weg uit. De N31 wordt tussen 2013 en 2017 aangelegd voor ruim 140 miljoen euro.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels