nieuws

Uitbreiding spoor gedeeltelijk privaat gefinancierd

infra

Met de inbreng van een reeks private en publieke investeerders is de uitbreiding van het spoortraject tussen Roodeschool en Eemshaven haalbaar. In totaal is bijna 18 miljen euro met de ontwikkeling gemoeid.

De ontwikkelkosten stegen onlangs van 9 miljoen euro naar bijna 18 miljoen euro. Vooral de vereiste veiligheidssystemen zijn verantwoordelijk voor de kostenstijging; zij zijn de grootste kostenpost. “Op het traject zal namelijk niet zoals oorspronkelijk gepland 40 kilometer per uur, maar 80 kilometer per uur gereden worden”, legt een ambtenaar van de provincie Groningen uit.

Het huidige traject is nu alleen geschikt voor goederenvervoer. De laatste 5 kilometer spoorlijn naar de Eemshaven wordt met 2 kilometer verlengd tot aan de bootterminal, er komt een nieuw station in Eemshaven en het station in Roodeschool moet verplaatst worden. Niet alleen het Rijk en de provincie, ook veel private partijen hebben geïnvesteerd in de aanpassing van de spoorlijn, waaronder Groningen Seaports, AG Ems, Arriva en ook Duitse partijen. Zij hebben allen belang bij de toename van toeristisch verkeer richting het Duitse waddeneiland Borkum. De verwachting is dat het aantal reizigers op het traject stijgt van 18.000 naar 66.000 per jaar. De bouw moet in 2013 beginnen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels