nieuws

Volautomatisch containers laden en lossen

infra

De containervoertuigen die vanaf 2014 volautomatisch over de nieuwe terminal van APMT op Maasvlakte 2 zoeven doen dat ook nog eens bijna geluidloos. Ze krijgen een elektrische aandrijving.

Containervoertuigen op nieuwe terminal van APMT krijgen elektrische aandrijving

Op een batterij kunnen de zogeheten lift-AGV’s 8 uur lang containers vervoeren en met ingebouwde liften op opslagracks plaatsen. Na 8 uur noeste arbeid moeten ze naar één van de twee wisselstations op de terminal rijden. Daar wisselt een robot volautomatisch de lege batterij om voor een volle. De lege batterij wordt vervolgens opgeladen. Daarna kan het voertuig weer 8 uur lang volautomatisch containers over het haventerrein verplaatsen. Een geavanceerd vlootmanagementsysteem waakt erover dat de voertuigen de kortste routes kiezen. Vanuit het terminalgebouw houden operators wel een oogje in het zeil.

Aanvankelijk was APM Terminals van plan de automatische geleide voertuigen (AGV) met een hybride aandrijving uit te voeren. Die order is nu omgezet in compleet elektrische motoren inclusief de bijbehorende infrastructuur. De 37 voertuigen worden geleverd door Gottwald Port Technology, een dochterbedrijf van Demag Cranes.

APMT plaatste deze week ook de orders voor de stapelkranen en railkranen voor de terminal waarvan de bouw later deze maand officieel van start gaat. Ook die zijn allemaal elektrisch aangedreven, zodat de terminal lokaal geen CO 2 of NOx meer uitstoot.

De stapelkranen laden en lossen volledig automatisch containers van truckopleggers en lift AGV’s. Vrachtwagenchauffeurs moeten zelfs hun wagen verlaten en in een speciale zone op veilige afstand de operatie afwachten. De railkranen met een spanwijd te van acht treinsporen zijn wel uitgerust met een cabine met een machinist. Niettemin gebeurt ook een groot deel van hun werk automatisch. De kadekranen die APMT inmiddels ook heeft besteld zijn in staat om twee containers tegelijk uit het schip te tillen. De kranen op de diepzeekade krijgen een reikwijdte van 25 containers. Zo kunnen de grootste zeecontainerschepen ter wereld vlot worden afgehandeld.

De nieuwe terminal van APMT op Maasvlakte 2 wordt 180 hectare groot en kan uitgroeien naar een capaciteit van 4,5 miljoen TEU. De terminal wordt gefaseerd aangelegd. APM Terminals start voorlopig met 86 hectare en een 1000 meter lange diepzeekade en 500 meter lange kade voor de binnenvaart. Beide kaders worden later verlengd. De terminal is direct aangesloten op de Betuweroute voor vervoer van en naar het achterland.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels