nieuws

Verwarming voor tunnel in Emmen

infra

De gemeente Emmen laat de hellingbanen van de toekomstige tunnel onder de Hondsrugweg voorzien van wegdekverwarming. Het zou de veiligheid vergroten.

Anne Alkema, projectleider bij de gemeente, bevestigt het plan. “We weten nog niet hoe. Mogelijk met warmte uit het riool, met buizen en warmtewisselaars. Of met groene stroom”, aldus Alkema. De tunnel zou eerst langer dan 250 meter worden, maar dan valt hij onder de Tunnelwet. Dan moeten bijzondere ventilatie- en veiligheidssystemen worden toegepast. Daarom wordt het overdekte deel nog maar zo’n 235 meter lang en wordt een deel van de bak open uitgevoerd. Het verwarmen van hellingbanen van een openbare tunnel is een unicum “Ik heb nog niet eerder meegemaakt”, zegt een woordvoerder van Freeway Systems in Purmerend, leverancier van wegdekverwarmingssystemen. “Meestal gaat het om relatief kleine projecten zoals inritten van parkeergarages en -kelders.” “Ik denk dat het wel kan”, vervolgt de woordvoerder van Freeway Systems. “Maar het smeltwater moet wel weg kunnen.” Daar sluit een collega van Jowitherm uit Hengelo zich bij aan. Ook hij kent geen voorbeeld van wegdekverwarming in een openbare weg. “Het is wel een verstandig idee. De weg wordt veiliger. Maar het smeltwater, meegenomen door de autobanden, zou in de tunnel weer kunnen bevriezen. Daarom zou ik de eerste 25 tot 50 meter van de tunnel ook verwarmen. Bij parkeergarages en -kelders worden ook wel eens vlakke stukken van verwarming voorzien, afhankelijk van de plaats waar de draingoot is gesitueerd.” De elektrische verwarmingselementen worden meestal in het walsasfalt verwerkt, legt de woordvoerder van Jowitherm uit. “Met een maximum dekking van 40 millimeter.”

Sensor

De hoeveelheid energie die is gemoeid met het verwarmen van de inritten van een tunnel valt wel mee, verwacht de woordvoerder. “De verwarming functioneert alleen als het moet. Een sensor meet de buitentemperatuur en de vochtigheid. Bij droog vriesweer gaat de verwarming niet aan. De ervaring leert dat zo’n systeem 200 tot 250 uur per jaar functioneert.” De Nederlandse parkeernorm NEN 2443 adviseert wegdekverwarming aan te leggen bij hellingen in de open lucht met een hellingspercentage van 10 procent of meer. De Hondsrugweg scheidt momenteel het stadshart van het westen (waar het nieuwe dierenpark wordt aangelegd). Daarom wordt de weg ondertunneld. De eerste aanbesteding is mislukt, maar de gemeente heeft het werk opnieuw aanbesteed, ditmaal niet-openbaar en met voorselectie, inclusief de renovatie van een aantal kruispunten, het verleggen van rioleringen en kabels en de wegdekverwarming. De gemeenteraad heeft een budget van 45 miljoen euro goedgekeurd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels