nieuws

Enkhuizen kiest voor brugdek van gebonden rijstvlies

infra

Bij de vervanging van een oude voetgangersbrug in de binnenstad van Enkhuizen is niet weer voor tropisch hardhout gekozen, maar voor het nieuwe materiaal Resysta. Dat bestaat voor 60 procent uit rijstvlies, 22 procent is steenzout en 18 procent kunsthars.

Het is de eerste keer dat het nieuwe duurzame materiaal wordt toegepast als brugdek. Tot nu toe is het vooral ingezet als gevelbekleding of als deel van vlonders rond zwembaden. Resysta wordt in Maleisië gemaakt door rijstvliesjes samen te persen met kunsthars. Het eindresultaat is heel dicht van structuur, neemt geen water op en heeft volgens de leverancier een levensduur van zo’n 60 jaar. Constructieve delen zijn nog niet beschikbaar. Voor de voetgangersbrug in Enkhuizen paste aannemer Dekker Krabbendam een draagconstructie van stalen kokers toe. Dekker heeft het materiaal afgelopen winter onderworpen aan vorst- en brandproeven. Geen genormeerde proeven, aldus Siem Goede van de aannemer, maar het materiaal is met gezond verstand op de pijnbank gelegd. De gemeente Enk­huizen accepteerde de resultaten, omdat men naarstig op zoek was naar een alternatief voor hardhout. De gemeente zocht voor de klassieke bruggen een materiaal dat wel de uitstraling van hout heeft. Om die reden zijn de delen ook voorzien van een ribbelprofiel, hoewel stroefheidstests bij de TüV aantoonden dat onbehandeld resysta het best presteert. Vergeleken met andere materialen op basis van natuurvezels en kunsthars of gerecyclede kunststoffen is Resysta volgens Goede veel gemakkelijker te bewerken met gebruikelijke houtbewerkingsmachines.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels