nieuws

‘Geboorde Blankenburgtunnel kan meer dan helft goedkoper’

infra

Het gemeentebestuur van Vlaardingen wil dat minister Schultz (infrastructuur) serieus onderzoek doet naar de kosten van een geboorde Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg.

Volgens een onderzoek van de ingenieur Tjeerd Bandringa zou een boortunnel nog niet de helft kosten van de twee miljard euro die Rijkswaterstaat eerder becijferde en ook goedkoper zijn de zinktunnel van 1,2 miljard waar nu voor gekozen is. Bandringa komt uit op 950 miljoen euro.

Rijkswaterstaat wees een geboorde tunnel behalve om de hoge kosten af vanwege de te krappe aansluitmogelijkheden op de A15 bij Rozenburg. Een boortunnel ligt dieper dan een zinktunnel en kan daarom een in het gebied aanwezige kabel- en leidingenstrook niet bovenlangs passeren. Bandringa zegt dit probleem te kunnen oplossen met een fly-over die op de juiste positie bij de leidingenstrook aankomt.

De boortunnel is circa 3,2 kilometer lang. Hij start bij Rozenburg, kruist de Nieuwe Waterweg en gaat onder het groengebied tussen Maassluis en Vlaardingen door. Daar gaat de weg over in twee tunnelbakken, waarvan de ene naar Vlaardingen gaat en de andere naar het Westland. Bandringa’s idee is voor Vlaardingen aantrekkelijk door de ondergrondse aansluiting op de A20 waardoor het landschap gespaard blijft.

Bandringa (63) is geen weg- en waterbouwkundige; hij is werkzaam geweest in de procesindustrie. Hij zegt zijn tunnelplan te baseren op overleg met onder andere het Havenbedrijf Rotterdam en een Duitse tunnelbouwer waarvan hij de naam niet wil noemen. Hij heeft ook gebruik gemaakt van eerder door Arcadis verzamelde gegevens. Bandringa heeft zijn plan toegelicht op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het ministerie onderzoekt het voorstel momenteel en maakt de uitslag bekend op 13 maart, als de Tweede Kamer debatteert over een nieuwe westelijke oeververbinding bij Rotterdam.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels