nieuws

Ex-topambtenaar: Nooit voorstander geweest van splitsing NS

infra

De winterproblemen op het spoor hebben niets met de splitsing van de NS en ProRail te maken, zegt Seen van der Plas, voormalig secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. “Maar het wordt tijd dat de minister met een goede analyse van het probleem komt.”

Van der Plas (73) was secretaris-generaal tussen 1992 en 1998 en maakte van dichtbij mee hoe ProRail zich organisatorisch losweekte van de NS. Hoewel de ‘splitsing’ vaker wordt aangewezen als boosdoener van te lang bevroren wissels en eindeloos wachten op een ondergesneeuwde trein die niet op tijd rijdt, voelt de weg- en waterbouwkundige zich niet verantwoordelijk voor de problemen van vandaag.

“Dat is te sterk. Toen ik aantrad als secretaris-generaal stond de splitsing van NS al vast. Persoonlijk was ik geen groot voorstander van de afzondering van nieuwbouw, beheer en onderhoud van de infrastructuur. Exploitatie en onderhoud hangen te nauw samen. Het spoorboekje wordt mede bepaald door het onderhoud.”

Maar omdat de politieke beslissing al genomen was, deed zijn mening er eigenlijk niet toe, verklaart Van der Plas.

Nu hij met pensioen is plaatst hij nog steeds kanttekeningen bij het belangrijkste door Europa ingeven argument van toen. “Men wilde het beheer van de infrastructuur scheiden van de exploitatie, zodat we internationale concurrenten kunnen toelaten. Maar van de Fransen en de Duitsers weet je dat ze dat nooit zullen doen. We zijn vaak wel het braafste jongetje van de klas. Of Nederland in de maling is genomen? Dat geloof ik niet.”

Van de Plas weet niet of er vandaag meer vertragingen zijn door sneeuw en ijs dan in zijn tijd. “Dat is een moeilijke vraag. Het gebruik van het spoor is namelijk wel geweldig toegenomen.”

De oud-directeur Dienst Gemeentewerken van Rotterdam betwijfelt echter wel of het weer samenvoegen van ProRail en de NS de toekomstige treinreiziger iets oplevert.

“Theoretisch kan alles, maar volgens mij hoeven ze niet per se bij elkaar in huis te zitten om het met elkaar eens te worden. Als ik de minister een advies mag geven, zou ik tegen haar zeggen: Melanie, kom met een goede analyse van het probleem, zeg wat de oplossing kost en vertel hoe lang het gaat duren. Een analyse waar ProRail en de NS het allebei mee eens zijn heb ik namelijk nog niet gelezen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels