nieuws

Kloosterdijkbrug in één keer op ankers

infra

Kloosterdijkbrug in één keer op ankers

Normaal zijn meerdere hijsacties nodig om een ophaalbrug op zijn plaats te krijgen. Hier, bij Hardenberg, heeft Machinefabriek Emmen de enkele hameitoren en de balanspriemen van de nieuwe Kloosterdijkbrug eerst op de grond gemonteerd.

Daarna is het geheel in één keer omhoog gehesen en op zijn ankers geplaatst. Dat had te maken met de krappe ruimte rond de brug en het feit dat op hoogte monteren van de balanspriemen technisch risicovoller zou zijn.

Opvallend in dit ontwerp van Jorge Maura van Royal Haskoning DHV is dat de hameitoren excentrisch naast het val is geplaatst. Het moest een bijzondere brug worden over het kanaal Almelo-De Haandrik. “De voordeur naar een interessant achterland”, meent opdrachtgever provincie Overijssel, die het ontwerp “een compositie met een iconisch karakter” noemt. Voor de bouw van de Kloosterdijkbrug heeft Machinefabriek Emmen in een combinatie gewerkt met J.J. de Vries Aannemingsbedrijf uit Sneek, die tekende voor het civiele deel. De Kloosterdijkbrug is één van de in totaal vijf nieuwe bruggen die oude oeververbindingen over het kanaal vervangen. De bruggen zijn van een project om de bevaarbaarheid van vaarroutes te verbeteren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels