nieuws

Leergeld Hanzelijn was al betaald

infra

Leergeld Hanzelijn was al betaald

De aanleg van nieuwe Hanzelijn is als modelproject volgens het boekje verlopen. Bijna geruisloos ligt er ineens een 50 kilometer lange spoorlijn klaar voor gebruik. “Het leergeld is betaald bij de Betuweroute, maar al die lessen zijn van begin af aan ingezet tussen Lelystad en Zwolle.”

Het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle is af en klaar voor gebruik. Voor het mega-project van 1 miljard euro waren 133.000 dwarsliggers,13.000 spoorstaven en 4,2 miljoen kuub zand nodig. Voorlopig het laatste grote nieuwe spoorproject in Nederland.

Project: Hanzelijn

Lengte: 50 kilometer

Tracé: Lelystad-Dronten-Kampen-Hattem-Zwolle

Budget (MIRT 2013): 1,030 miljard euro

Aantal kunstwerken: 88

Aantal dwarsliggers: 133.000

Aantal spoorstaven: 13.000

Benodigd zand: 3,5 miljoen m3

Opdrachtgever: ProRail

Contractvorm: d&c

Spoorbrug Hattem: Welling/Züblin/Donge (50 mln)

Onderbouw Oude Land: BAM/Van Oord (80 mln)

Onderbouw Nieuwe Land: Dura Vermeer (61 mln)

Tunnel Drontermeer: Ballast Nedam/GTI (43 mln)

Aansluiting Flevolijn: MNO Vervat/Haverkort

Bovenbouw: Volker Rail/Strukton/Arcadis/Alstom (164 mln)

Eerste schop: 30 januari 2007

Opening: 6 december

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels