nieuws

Hanzelijn 
aangesloten

infra

Zwolle – De perrons zijn nog niet helemaal klaar, maar spoortechnisch kunnen treinen sinds gisteren station Zwolle bereiken over de Hanzelijn. Onder leiding van Dura Vermeer werden de laatste spoorstaven gelast en over een afstand van 2 kilometer bovenleiding afgewerkt. Ook werden 250 relais ingebouwd voor aansturing van seinen en wissels. Daarvoor moest ook 13 […]

Zwolle – De perrons zijn nog niet helemaal klaar, maar spoortechnisch kunnen treinen sinds gisteren station Zwolle bereiken over de Hanzelijn. Onder leiding van Dura Vermeer werden de laatste spoorstaven gelast en over een afstand van 2 kilometer bovenleiding afgewerkt. Ook werden 250 relais ingebouwd voor aansturing van seinen en wissels. Daarvoor moest ook 13 kilometer kabel worden aangebracht. Toen alles op zijn plek lag werd 45 uur lang getest of het veiligheidssysteem van het emplacement bij de Overijsselse hoofdstad zou functioneren. Gistermorgen kwam het treinverkeer rond Zwolle weer op gang. In de tussentijd waren de reizigers met bussen vervoerd. De NS gaat op 9 december van start met de dienstregeling op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle. Vanaf dat moment gaan er ook extra treinen rijden vanuit Zwolle richting Emmen.

In 2020 verwacht Zwolle dagelijks 95.000 reizigers te verwerken. Op dit moment is dat nog niet de helft.

Foto: Ruud Ploeg; tekst: Ad Tissink

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels