nieuws

Bouwkuip startschacht 
Sluiskiltunnel drooggepompt

infra Premium

Aan de oostzijde van het Kanaal van Gent naar Terneuzen in Zeeland wordt de startschacht voor de boor van de Sluiskiltunnel de komende maanden afgewerkt. De bouwkuip is afgelopen week succesvol drooggepompt, meldt de BV Kanaalkruising Sluiskil (BV KKS), de organisatie die de bouw namens opdrachtgever provincie Zeeland begeleidt.

In de eerste helft van dit jaar zijn damwanden geslagen, de bouwkuip uitgegraven en onderwaterbeton gestort. De bouwcombinatie BAM-TBI gaat nu het funderingswerk afronden, de constructievloer storten en de betonnen wanden optrekken. Deze werkzaamheden moeten in het najaar worden afgerond. De boormachine, die in de schacht wordt opgebouwd, arriveert in november. Deze wordt momenteel gebouwd bij de Duitse firma Herrenknecht.

De Sluiskiltunnel krijgt twee buizen van elk 1145 meter lengte en met een diameter van 11 meter aan de buitenzijde. Op het diepste punt komen ze ruim 30 meter beneden NAP te liggen. De 80 meter lange boormachine gaat begin volgend jaar, uiteraard na te zijn ingezegend, beginnen aan zijn eerste ondergrondse tocht van oost naar west onder het kanaal door.

Na voltooiing van deze eerste buis wordt de boor gedemonteerd en naar de andere kant van het kanaal getransporteerd, vervolgens kan aan de tweede buis worden begonnen. Achter de boor aan plaatst een robotarm de 2 meter lange betonnen tunnelsegmenten, die in Duitsland worden vervaardigd. Als alles volgens planning verloopt, kan de tweemaal tweebaans tunnel medio 2015 worden opgeleverd.

De tunnel vervangt een brug over het kanaal, die een berucht knelpunt vormt in de oost-west verkeersverbinding in Zeeuws-Vlaanderen, de N61. Deze tweebaansweg krijgt aansluitend ook tweemaal twee rijstroken.

Reageer op dit artikel