nieuws

Obstakels bemoeilijken afzinken van caisson

infra Premium

VSF is begonnen met het afzinken van het derde en laatste caisson voor de Noord-Zuidlijn. De aannemer stuit vreemd genoeg op veel stenen en andere obstakels.

Het caisson vormt de verbindende schakel tussen de startschacht van de tunnelboormachines en een ander caisson dat eerder al is neergelegd tegen het metrostation onder het Amsterdamse stationsplein. De betonnen bak van 42x13x11 meter met een schacht die nu nog net zo hoog is als het dak van het Victoriahotel, zal gemiddeld met een snelheid van een halve meter per dag de bodem in zakken. Totdat de snijrand onderaan eind juli in de tweede zandlaag staat, op ongeveer -20 meter NAP.

Die snelheid haalt de 60.000 ton zware constructie nu nog niet. Gek genoeg stuit afzinkaannemer Volker Staal en Funderingen in de bovenste meters al op grote keien, stukken hout en andere obstakels. Dat verbaast projectleider Sander Jacobs van de Dienst Noord-Zuidlijn omdat de bovenste 4,5 meter van de bodem vorig najaar door Heijmans is aangevuld. “We zijn nu nog bezig met het wegspuiten van die aanvullaag. Dat is de laatste plaats waar je obstakels verwacht.”

Maar de inhoud van de mand die op de vloer van het caisson staat opgesteld, spreekt boekdelen. Granieten keien en balken hebben de caissonwerkers er al in gelegd. Die hebben ze eigenhandig bij de mond van de pompen weggehaald. Dat zorgt steeds weer voor oponthoud waardoor de krappe werkruimte tussen de snijrand voortdurend vol stroomt met water.

Zodra deze hindernis is genomen is het de bedoeling om snel onder verhoogde druk te gaan werken. Dat is niet alleen voor de veiligheid van de caissonwerkers maar ook omdat in de slappe toplagen van de Amsterdamse bodem het caisson anders snel en ongecontroleerd naar beneden zakt. De opwaartse druk van de luchtbel onder de caisson maakt de operatie beter beheersbaar. Tegelijkertijd wordt er aan de buitenkant bentoniet langs de betonnen wand geïnjecteerd om de zaak te smeren en kleef te breken.

De dienst Noord-Zuidlijn rekent met een plaatsingstolerantie van 5 centimeter. Omdat er ruimte nodig is om de wand voor de voeg te maken, is er in totaal zo’n 70 centimeter afstand tot beide caissons. Ook ter hoogte van de voeg moet de betonnen wand immers zo’n 1,20 meter dik worden en er is ruimte nodig om de wapeningsstaven te plaatsen. Het vorige caisson dat de grond in ging hield zich niet aan de 5 centimeter speelruimte en is een klein stukje verdraaid. Dat kon worden opgevangen door dit caisson een paar centimeter korter te maken.

Reageer op dit artikel