nieuws

Noord-Zuidlijn bereikt hoogste punt

infra Premium

Noord-Zuidlijn bereikt hoogste punt
Nederland, Amsterdam, 27 maart 2012. Aanleg Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro. Het werkterrein aan de Prins Hendrikkade, ter hoogte van Brug 303. Op het werkterrein aan de Prins Hendrikkade wordt het laatste caisson van de Noord/Zuidlijn gebouwd. Het caisson steunt op ‘snijranden’, twee meter hoge randen aan de onderzijde ervan. Ze zorgen ervoor dat het caisson straks makkelijk de grond in zakt. Nu wordt op het dak van het caisson een twaalf meter hoge schacht gebouwd. Tijdens het afzinken van het caisson, dat volgens de huidige planning in mei begint, wordt al het benodigde materiaal via deze schacht aangevoerd. De bouw van de schacht duurt een maand. The City of Amsterdam is building a new subway (underground) line. The tunnel is partly constructed underneath the old part of the city. The completion of the metro line is scheduled for 2017. Foto: Ge Dubbelman/Hollandse Hoogte. Opdrachtnummer: D10023

De Noord-Zuidlijn heeft zijn hoogste punt ooit bereikt. Ooit, omdat het een tijdelijk hoogste punt betreft.

Het laatste caisson, dat de verbinding wordt tussen CS en de tunnel, staat nu 21 meter hoog voor het station. Vanaf juni wordt het bouwwerk met een snelheid van gemiddeld een halve meter per dag afgezonken. De onderkant gaat naar een diepte van NAP -20.

Time-lapse van zes maanden bouw caisson Noord-Zuidlijn Stationsplein

Bron: Dienst Noord/Zuidlijn.

Reageer op dit artikel