nieuws

Bouw station Arnhem: geen ruimte voor grijze gebiedjes

infra Premium

Bouw station Arnhem: geen ruimte voor grijze gebiedjes

‘Lean’ bouwen bij station Arnhem heeft geleid tot de absolute topprestatie van 140 meter perronkap in 16 dagen. “De normale praktijk is dat kabelleggers, wandenmakers en slopers langs elkaar heenwerken en op de raakvlakken grijze gebiedjes laten ontstaan die niemand oppakt”, zegt hoofduitvoerder Erik Willemsen van BAM U-bouw Arnhem.

“Met traditioneel werken zou elke planning onhaalbaar zijn geweest”, was meteen de conclusie van hoofduitvoerder Erik Willemsen en planner Ben Nagengast van BAM U-bouw Arnhem toen ze de klus beoordeelden. Een prachtig ontwerp. “Maar geen paal staat recht, alles in de staalconstructie en het glas is gebogen.” Extra complicaties waren de dienstregeling van de NS die gewoon moest doorgaan, de beperkte werkruimte (20m2 per werknemer) en de aanvoer per trein van materiaal en materieel.

Recordprestatie

De oplossing lag niet zozeer in slimme bouwtechniek, maar vooral in een slim proces. In eerste instantie werkte alleen BAM U-bouw in de zomer 2010 met de nieuwe aanpak. Die bleek zo goed te werken dat bij de tweede buitendienststelling van vijf weken afgelopen zomer het hele project ‘lean’ is opgezet. Absolute recordprestatie is de bouw van 140 meter kapconstructie in 16 dagen.

Respect

Het geheim? “Eerst zijn alle medewerkers op cursus geweest om kennis te maken met lean bouwen. Essentieel is om gebruik te maken van alle kennis en ervaring van de werkvloer en respect te kweken tussen de verschillende bouwdisciplines. Verantwoording en motivatie moet tussen de oren zitten in de bouwput. Het is in de bouw namelijk volstrekt normaal dat de kabellegger en wandenbouwer op een paar meter afstand langs elkaar heen werken en hun communicatie zich beperkt tot ‘goedemorgen’.”

Lees morgen in Dagblad Cobouw de reportage over de bouw van station Arnhem!

Reageer op dit artikel