nieuws

Boormachine Molly ‘schiet in de roos’

infra

Met een afwijking van 5 millimeter is tunnelboormachine Molly aangekomen op het onderste niveau van station Ceintuurbaan in Amsterdam. Over een maand gaat ze verder door de Pijp waar ze onder gebouwen doorboort.

De wand van het metrostation bood rondom 5 centimeter speling. Daar is de machine dus royaal binnen gebleven. Tijdens het boren wordt met lasermetingen de positie van de machine in de grond bepaald. Zo’n 100 meter voor het station is een nauwkeuriger gyroscoopmeting uitgevoerd. Die toonde aan dat Molly op dat moment 25 millimeter van koers afweek. In de laatste meters naar de tussentijdse halte is er bijgestuurd en is de afwijking teruggebracht tot 5 millimeter. “Een schot in de roos”, noemt Joost Joustra van de Dienst Noord-Zuidlijn het enthousiast.

Wat er gebeurd zou zijn als Molly 10 centimeter was afgeweken, daar wil de projectmanager boortunnel liever niet over nadenken. “Dan hadden we een verbinding moeten maken via bijvoorbeeld de vriestechniek. Maar dan ben je maanden zoet, want daar waren helemaal geen voorzieningen voor getroffen. Een boormachine uit koers is als een vliegtuig naast de landingsbaan. Dan heb je echt een groot probleem.”

Het graafwiel van Molly zag er volgens Frank Otten van aannemer Saturn na zijn 950 meter lange tocht door de bodem goed uit. Eén schraper aan de buitenrand was wat versleten, maar daar had een slijtverklikker tijdig alarm over geslagen. Nadat Otten zich hoogstpersoonlijk onder verhoogde luchtdruk ervan had vergewist dat het geen kwaad kon, werd er verder geboord. De tanden vertoonden opvallend weinig slijtage na hun tocht door het dichtblok, de tweede zandlaag en de Eemklei.

In station Ceintuurbaan worden alle schrapers vervangen. Daarna wordt de boormachine 200 meter doorgeschoven naar de andere kant van het station en vervolgt Molly haar tocht onder de Pijp richting station Vijzelgracht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels