nieuws

Tunnel station Enschede duurder dan gepland

infra

De nieuwe tunnel onder het treinstation van Enschede valt duurder uit dan gepland. De goedkoopste variant kost zes ton meer dan de 11,3 miljoen waar de gemeente tot nu toe vanuit ging.

De gemeente heeft vier alternatieven voor een tunnel uitgewerkt. Het project omvat de aanleg van een tunnel, fietsenstalling, parkeerplaats en een nieuw plein aan de noordzijde van het station. De meest bescheiden variant, 12 meter breed met een trapopgang in het midden stuit op bezwaren van de Spoorbouwmeester, NS en ProRail. Volgens hen is het onlogisch, onveilig en onpraktisch.

Hun voorkeur gaat uit naar een smalle (9 of 12 meter brede) ingang aan de zuidzijde en een brede toegang van 24 meter aan de noordkant. Aan die opzet hangt wel echter wel een prijskaartje. De gemeente Enschede ging tot nu toe uit van het goedkoopste alternatief, dat een kleine 12 miljoen euro blijkt te kosten. De nu door NS en Prorail gewenste varianten zijn echter 0,7 en 1,4 miljoen euro duurder.

De twijfels over de aanleg van de tunnel en de extra kosten brengen de financiële haalbaarheid van het project in gevaar, schrijft wethouder Myra Koomen. De bouw van de tunnel moet volgens haar uiterlijk in 2013 begonnen zijn. Dan kunnen de werkzaamheden aansluiten op de al geplande buitendienststelling van het station, wat een kostenbesparing van “minstens één miljoen euro” oplevert.

Koomen hoopt de begroting met extra subsidies van de provincie rond te krijgen. Het geld moet in september binnen zijn. Mocht dit niet lukken, dan wordt de stalling voor circa 1000 fietsen op de lange baan geschoven. Over een kleine drie maanden wordt een definitieve beslissing over de spoorzone genomen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels