nieuws

Zinktunnel opgehangen aan Centraal Station Amsterdam

infra

De zinktunnel voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam wordt niet neergezet op de bodem, maar tijdelijk opgehangen aan de nieuwe betonnen vloer van het station. Omdat ginaprofielen ontbreken, wordt de verbinding met de rest van het station gemaakt met behulp van vriestechnieken.

Zo zijn er meer bijzonderheden aan de tunnel die dinsdag naar zijn eindbestemming wordt gevaren. Zoals de groutbalgen waarmee het element zijdelings wordt gefixeerd in de zinksleuf om te voorkomen dat het nog verschuift zodra het op zijn plek ligt. De definitieve rondmeting met theodolieten om te inspecteren of het element goed ligt, vindt plaats door de twee toegangsschachten en niet door de kopschotten, want die kunnen nog lang niet open.

Al die noviteiten zijn volgens directeur uitvoering Jan Bijkerk van de Dienst Noord-Zuidlijn het gevolg van het uitgangspunt om de tunnel onder een monumentaal gebouw af te zinken. Een Rijksmonument zelfs. Tunnels worden overal ter wereld afgezonken, maar nooit eerder gebeurde dat onder een gebouw.

Daarvoor werd het Centraal Station de afgelopen jaren deels op een nieuwe fundering gezet: de befaamde tafelconstructie. Aan het tafelblad wordt het tunnelelement opgehangen met vier hangstangen. Dat kon niet anders, omdat oorspronkelijk het plan was de zinksleufwanden uit elkaar te houden met een groutstempel. Dat stempel kon de verticale druk van de vijzelpennen echter niet aan. Nog afgezien van het feit dat voor de gebruikelijke afzinktegels geen plaats is binnen de smalle sleuf en dat die tegels daardoor excentrisch belast zouden worden.

Onderwaterbeton

Maar de ervaringen met de bouw van de groutstempels bij de diepe stations in de binnenstad wezen er volgens Bijkerk op dat bij de productie te gemakkelijk grote groutklompen boven het stempel zouden ontstaan. En die zouden combinatie Strukton Van Oord weer lelijk in de weg zitten bij het uitbaggeren van de zinksleuf.

Om die reden is uiteindelijk gekozen voor een vloer van onderwaterbeton. Daar had achteraf het element best op gezet kunnen worden, maar de betonnen doos lag allang klaar in de Suezhaven en had niet de noodzakelijke uitsparingen en andere voorzieningen voor de vijzelpennen. Daarentegen waren er wel speciale bevestigingspunten gemaakt voor de hangstangen.

De tunnel wordt dinsdag alleen ingevaren in de sluiskuip achter het Centraal Station. Zodra die kuip gesloten is, kan de waterstand 1,5 meter worden verlaagd, zodat het element kan doorschuiven onder de betonvloer onder de spoorbakken. Dan pas kunnen de platte pontons worden opgebouwd die nodig zijn voor het afzinken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels