nieuws

Schultz: bouw kan snelle snelwegwet behappen

infra

Raakt de markt niet overspannen als wegenbouwprojecten straks zeven jaar sneller van de grond komen? “Dat is doemdenken”, reageert minister Schultz (infrastructuur). “Natuurlijk niet.”

Minister Schultz oogt ontspannen na afloop van het debat over de nieuwe Tracéwet. Echt moeilijk maakte de oppositie het haar gisteren niet. Verbaasd is ze over de geringe aandacht van de media. “Die ellenlange wegenbouwprocedures waren toch een ergernis van iedereen?”

Over het wetsvoorstel dat een jaar lang in de kast lag door de val van het kabinet en een linkse meerderheid in de Eerste Kamer, is ze kort. De wet moet zo snel mogelijk ingaan. Procedures zijn nu veel te ingewikkeld, vindt ze. Bouwbedrijven hebben daar ook last van: “Ik denk dat deze wet frustratie bij hen weghaalt. Hij biedt ze helderheid.”

Schultz, mogelijk geïnspireerd door haar voorganger Eurlings, gaat nog steeds voor het oorspronkelijke doel: procedures van wegenbouwprojecten halveren van veertien jaar naar zeven jaar. Dat is hard nodig ook, omdat dit kabinet de komende vier jaar nog 800 extra asfaltkilometers wil maken, zegt ze. Kan de bouwsector haar tempo wel bijbenen? “Natuurlijk”, reageert de voormalig commissaris van Ballast Nedam direct. “De bouw heeft deze projecten hard nodig. Vanuit mijn tijd bij Ballast weet ik al te goed dat zij actief zijn op meerdere terreinen. De woningbouw ligt op apegapen toch?” De nieuwe snelwegwet die met wat vaart van de senaat volgend jaar in kan gaan, verzacht de pijn van de crisis misschien iets bij aannemers, bedoelt de minister. Een meerderheid in de Tweede Kamer hoopt dat ook. Waar de op papier al geboekte winst inzit? Er komt een verplichte verkenningsfase, waarmee het rijk in feite potentiële bezwaarmakers probeert uit te bannen door ze te laten meepraten over de plannen. Schultz benadrukt: “Meepraten, niet meebeslissen. Uiteindelijk nemen bestuurders een startbesluit waar we niet meer op teruggekomen.” Ze vervolgt: “Te lang alternatieven in de lucht houden is onnodig.” Nieuw in de Tracéwet is ook de opleveringstoets. Als daaruit blijkt dat het ‘zwart’ niet op een verantwoorde manier is ingepast in de omgeving, volgen alsnog extra maatregelen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels